Swedish Modern år 2011

Under Stockholm Design Week 2011 fortsätter DUX sin resa i tiden och inspireras av 50-talets färger och former. Man visar även på ett helt nytt ”modern” med lanserandet av en ny internationell sängkollektion samt presenterar stolserien ”Xtol” designad av Pierre Sindre.

Swedish Modern och ”Bruno is Back”
Eric Ljung, son till Efraim Ljung som skapade DUX 1926, kom att under 50- och 60-talet att ta spiralen, hjärtat i DUX produkter, och tankesättet kring komfort och ergonomi till nya nivåer och satte därmed DUX på kartan som ledande möbeltillverkare. I samarbete med flera namnkunniga formgivare, såsom bland andra Carl Malmsten, lät DUX tillverka en mängd möbler vars stil blev och är än idag framstående exempel inom rörelsen ”Swedish Modern”. Samarbetet med Bruno Mathsson var ett nära sådant och idag jobbar man ännu med erkända möbelklassiker såsom fåtöljerna Jetson, Karin, Ingrid och Pernilla 69. Under möbelmässan 2011 visar man dessa klassiker i en tidsenlig ”New Look” som rimmar med dagens influenser såväl som de klassiska mått som DUX representerar.

Nya formspråk
DUX unika spiralsystem har tagits tillvara på i ytterligare ett framgångsrikt, nutida, samarbete då man tagit fram och utvecklat serien Xtol, ritat av formgivaren Pierre Sindre. I de tre modeller som tillsammans presenteras, däribland det senaste tillskottet Xtol Executive, har man lyckats integrera DUX Pascal® spiraler i sitsen för förhöjd sittkomfort. Detta i kombination med ett rent och lätt formspråk ger serien bärighet i både
hemmamiljö såväl som offentlig miljö.

DUX®, The Bed for Life™
Med start under Stockholm Design Week 2011 lanserar DUX en ny internationell sängkollektion med tillhörande marknadskoncept under benämningen DUX®, The Bed for life™. Detta innefattar inte bara den uppdaterade sängkollektionen, där helt unika för DUX, integrerade funktioner, nya material samt en uppdaterad färgskala finns med, utan även ett stärkande grepp i DUX kommunikation. DUX nyrenoverade DUXIANA Flagship Store på Strandvägen, där årets mässa hålls, är också en del i detta övergripande och globala varumärkeskoncept.
  - Att ta vara på och förvalta den gedigna historia vi har med oss i bagaget men att också kunna anpassa och kanalisera vårt arv via dagens olika kommunikationsverktyg på våra olika marknader ser vi som en naturlig del i vår utveckling inte bara som en etablerad aktör inom säng- och möbelbranschen, men även som ett 4:e generationens svenskt familjeföretag, menar Charlotte Ljung, Creative Director för DUX.

Mer information och pressbilder
DUX utställning under Stockholm Design Week visas hos DUXIANA på Strandvägen 7A, tisdag-fredag mellan kl. 10-18, samt lördag mellan kl. 10-16. För mer information och pressbilder, vänligen kontakta DUX via e-mail: press@dux.se eller via telefon: +46 410 587 00. Välkommen att även besöka www.duxiana.com, www.hotelduxiana.com och www.dux.se för ytterligare information

• Livsstil

DUX är ett svenskt familjeföretag med en strävan att tillverka de skönaste och tekniskt mest avancerade sängarna på marknaden. DUX tillverkar även möbler där design och komfort står i fokus. DUX grundades 1926 och är idag en av Sveriges ledande möbel- och sängtillverkare med försäljning i 22 länder och en omsättning på cirka 1 miljard SEK i konsumentledet. Läs mer på www.duxiana.com och www.dux.se.