Succé för nya Blåvittshopen – ökade mer än 130 %

Inför fotbollssäsongen 2015 lanserade IFK Göteborg en helt ny webbshop med hjälp av e-handelsleverantören E37. Med en försäljningsökning på 130 % jämfört med 2014 har satsningen överträffat alla förväntningar.

På e-handelsträffen #ehandel031 hos Svensk Digital Handel i höstas berättade Joakim Fjällgård, Merchandise Manager på IFK Göteborg, om den nya omnikanalsatsningens framgångsfaktorer.

Inför fotbollssäsongen 2015 satsade IFK Göteborg på fler plan än det sportsliga. Joakim Fjällgård, som rekryterades under 2014 som ny Merchandise Manager, fick i uppdrag att förädla och implementera IFK Göteborg Promotions nya affärsplan samt att upphandla ny e-handelsplattform. En ny grafisk profil rullades ut tillsammans med en ny, modern och mobilanpassad e-handelslösning från E37 i april 2015. Samtidigt integrerades hela e-handelskedjan med affärssystemet Hogia Retail, vilket var ett viktigt krav på den nya lösningen. Joakim Fjällgård på IFK Göteborg spände bågen och räknade med en fördubblad försäljning på nätet under det första året.

Nu finns facit och den djärva målsättningen uppfylldes, ökningen jämfört med förra året ligger omkring 130 %. Den höga tillväxten på kort tid är särskilt intressant ur ett e-handelsperspektiv eftersom Blåvittshopen är en souvenirbutik med en så specifik målgrupp i form av sina fans.

Lanseringen av vår nya webbshop har varit en fullträff och allt har funkat helt enligt våra önskemål med både E37 och Hogia. Försäljningen i webbshopen har ökat med klart mer än 100 % jämfört med förra året och redan i september hade vi uppnått årets e-handelsbudget”, berättar Joakim Fjällgård.

Blåvittshopens framgångsfaktorer 2015

1. Den nya webblayouten med ett ”blåvitt formspråk” har byggt rätt känsla av IFK Göteborg. Utseende, känsla, rent, snyggt och enkelt var ledorden när den nya designen utarbetades.
En bra e-handelsdesign ska både konvertera optimalt via gränssnittsdetaljer och ge en inspirerande köpupplevelse som går hem hos butikens målgrupp”, säger Mercedes Karacsony på E37.

2. Att integrera e-handelsflödet med den fysiska butiken på Gamla Ullevi var särskilt viktigt eftersom all hantering sköts därifrån.
Tid är pengar - i dubbel bemärkelse. Genom en fullständig integration mellan webbshopen och Hogia Retail har hanteringen av produktinformation, priser, lagersaldon, order och logistik förenklats. Mindre arbete med administration ger inte bara en kostnadsbesparing, utan har också frigjort tid och kraft till kampanjer, marknadsföring och utveckling av sortimentet.

3. Den mobilanpassade versionen av shopen visade sig bli ännu viktigare än man trodde från början. Under sommaren stod mobiltelefoner för hela 43,5 % av trafiken.
Jag trodde inte att mobilen skulle slå så stort, men är glad idag att vi valde mobilanpassning från start. Tulla inte på den kostnaden!” säger Joakim Fjällgård.

4. Optimerad orderläggning är som alltid en viktig framgångsfaktor. Blåvittshopen uppgraderade till kassa- och betalningslösningen Klarna Checkout, som i kombination med E37s responsiva kassasida visat sig mycket effektiv för konverteringsgraden även i en tidigare undersökning.

5. Sociala medier har blivit en allt effektivare marknadsföringskanal för IFK Göteborg med bl.a. 140 000 följare på Facebook och över en halv miljon filmvisningar per år på Youtube. ”Vi ser direkt att trafiken och ordervolym ökar när vi publicerar en ny produkt på Facebook. Vi ser även en stor potential i Youtube” säger Joakim Fjällgård.

6. Slutligen har optimering av webbshopens innehåll bidragit till framgången. Här har fokus legat på en ren och tydlig produktsida, stor kampanjyta på startsidan, utbyggd kategorisering och bättre bilder med egen fotostudio.

Blåvittshopens framgångar är intressant som ännu ett bevis för hur mycket man kan uppnå genom att optimera alla fundamentala delar i e-handelskedjan – säljande design, integration, innehåll, betalningsflöde och mobilanpassning” säger Mercedes Karacsony på E37.

Mercedes Karacsony, marknadschef, E37 System AB
E-post: mercedes.karacsony@e37.se

Joakim Fjällgård, Merchandise Manager, IFK Göteborg
E-post: joakim.fjallgard@ifkgoteborg.se

Roger Persson, försäljningschef, Hogia Handelssystem AB
E-post: roger.persson@hogia.se

Om E37 System

E37s affärsidé är att tillhandahålla e-handelssystem som gör det enkelt att bedriva lönsam e-handel. Med mer än 10 års erfarenhet är integration med alla slags butiksdatasystem, affärssystem och andra IT-system ett av våra specialområden. E37 levererar en helhetslösning med allt från säljande design, rådgivning, integration, lansering, drift och moderna metoder för Internet-marknadsföring.

E37 har skapat framgångsrika webbutiker för Länna Sport, Leilas General Store, Lampan, AZ Design, Femme Collection, Jordklok, Daily Sports och SWEdala Outlet m.fl.

Läs mer på www.e37.se.

Om Hogia Handelssystem

Hogia Handelssystem erbjuder branschanpassade standardsystem för mindre och medelstora butiker och butikskedjor. Vi kan idag erbjuda branschen kompletta lösningar inom butiksdatasystem, ekonomi, lön och HR. Vi har som ambition att själva och tillsammans med partners kunna leverera de helhetslösningar som efterfrågas. Med personlig erfarenhet från branschen tillhandahåller vi en kompetent support som enbart jobbar mot branschen Handel – på detta sätt lär vi känna våra kunders särskilda behov och önskemål.

Läs mer på www.hogia.se/handel.

Om IFK Göteborg

Läs på www.ifkgoteborg.se.