​Hållbarhet & goda affärer, hur går det ihop?

På Empack Malmö i februari 2019 har hållbart företagande seglat upp som den strategiskt viktigaste frågan för våra utställare och besökare. Det har dessutom konstaterats som en av förpackningsbranschens topp tre största utmaningar i region Skåne just nu. Framtiden ställer krav på nutiden att agera hållbart och alla företag, stora som små, har ett ansvar i utvecklingen.

Den 6 februari bjuder Empack Malmö in förpackningshjältarna, Tetra Pak, Stora Enso och Oatly tillsammans med Volvo Trucks till paneldebatten som lyfter frågan. Under ledning av Per-Stefan Gersbro får du svaren på hur storföretagen tänker hållbart, vad kan vi lära oss av dem som kommit längst?

”Hållbarhet och innovation är fundamenten för hela vår affärsidé. Allt bygger på vår förnybara råvara skogen som vi vidareförädlar i nästintill fossilfria tillverkningsprocesser till klimatsmarta produkter. Vi är ledande och driver på utvecklingen av bioekonomin”, - Per Lyrvall, Sverigechef, Stora Enso.

En hållbar utveckling är något som alla strävar efter och begreppet hållbart företagande blir viktigare för varje dag som går. Att arbeta långsiktigt med att tillgodose såväl dagens som kommande generationers behov har blivit en stor prioritet i samhällsrummet. Att lyckas förena lönsamhet, miljöhänsyn och socialt engagemang är receptet på ett hållbart företagande, men många företagare ställer sig fortfarande frågan: hur går det egentligen till i praktiken?

”Det finns en vitt spridd föreställning att lönsamhetskravet är i konflikt med hållbarhetsarbetet på ett företag. Men hur ligger det till egentligen? Kan en skarp grön profil bidra till bättre affärer?” - Per-Stefan Gersbro, Moderator & Managing Director Paccedo

Den 6 – 7 februari på Empack, Malmömässan djupdyker vi i frågan för att tillsammans ta ett kliv närmare en hållbar framtid.

”Vi blir aldrig klara med hållbarhetsfrågan, det är en levande process som hela tiden måste utvecklas till det bättre. Vissa är redan väldigt långt komna och andra har en lång bit kvar. Vi tar vårt ansvar genom att lyfta hållbarhet på plats och skapa forum för diskussion där vi kan dra lärdom från varandra.” - Emelie Törn, Projektledare Empack Sverige

Representanter i paneldebatten: Cecilia McAleavey, Corporate Communications Director, Oatly. Helena Lindh, Environment Executive Nordics, Tetra Pak. Lars Mårtensson, Volvo Trucks. Per Lyrvall, Sverigechef, Stora Enso.

Easyfairs arrangerar idag cirka 220 events i 17 länder (Algeriet, Belgien, Danmark, Förenade Arabemiraten, Finland, Frankrike, Kina, Nederländerna, Norge, Portugal, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA).

I Easyfairs Nordic ingår varumärken som Bostadsrättsmässan, Byggmässan, Caravan, Comic con, Advanced Engineering, Plastteknik, Logistics & Distribution, Skydd & Säkerhet, Elmässan, Elektronik, Empack, Fastighetsmässan, Fastfood & Café, Industrimässorna, Microsoft TechDays, Personal & Chef, Restaurangexpo, SETT, Sportfiskemässan och Upphandlingsdagarna.

Easyfairs driver 10 mässanläggningar i Belgien, Nederländerna och Sverige (Antwerpen, Gent, Mechelen-Brussels North, Namur, Gorinchem, Hardenberg, Venray, Göteborg, Malmö och Stockholm).

Koncernen sysselsätter över 750 människor och hade intäkter på över 160 miljoner € för räkenskapsåret 2016-2017.

För mer information, besök Easyfairs hemsida http://www.easyfairs.com