Konferens om nya lagkrav som påverkar handeln

Konferens om nya lagkrav som påverkar handeln

Den 1 januari 2016 infördes nya lagkrav på elektroniska personalliggare när man bygger om eller bygger nytt. Sveriges Byggindustrier genomförde under 2015 informationsmöten runt om i landet riktat mot företag som berörs av den nya lagen. Men att lagen även påverkar handeln har däremot inte nått ut tillräckligt väl.

Den 13 april håller arrangören Easyfairs en dagskonferens i ämnet i samarbete med Svensk Handel och Byggbranschen i Samverkan, vilka är nätverket mellan arbetsgivare och fack. Under dagen ger Peter Löfgren, utvecklingschef på Sveriges Byggindustrier och talesperson för Byggbranschen i Samverkan goda råd till handels företrädare. Han går igenom lagen, tillämpningen samt informerar om Skatteverkets kontrollbesök och sanktioner om lagen inte efterföljs. Leverantörer från branschen finns på plats för att svara på frågor och visa upp utbudet av behörighetskort och läsare.

"Personalliggare är ett viktigt verktyg för att motverka oseriösa aktörer när man bygger om och bygger nytt", säger Peter Löfgren, talesperson för Byggbranschen i Samverkan.

Moderator för dagen är Tina Thorsell, Kommunikationschef Svensk Handel och deltagare under konferensen är etableringschefer, VD, butiksägare och representanter från ledningsgrupper inom handeln. Förutom informationen kring den nya lagen får deltagarna även ta del av en exklusiv inspirationsföreläsning av retailexperten Scott Bedbury.

Nordic Retail Summit, 13 April, Kistamässan

För mer information vänligen kontakta
Sofie Dagnelid, Projektcef Easyfairs
0704 344543, sofie.dagnelid@easyfairs.com
www.nordicretailsummit.se

Gisela Högberg, projektledare för Byggbranschen i samverkan
08-698 58 24 gisela.hogberg@sverigesbyggindustrier.se

Mer information om Scott Bedbury

Scott Bedbury är känd som en av världens främsta inom retail för att ha väglett två av världens mest respekterade varumärken - Nike och Starbucks - till ikoniska globala positioner och rådgivning till några av världens mest dynamiska varumärken och startups.Scott har konsultat Airbnb, Apple, Facebook, Google, P & G, Coca-Cola, NASA, Samsung, Casper Sleep, Ferrero, Microsoft, Starwood Hotels, Tellme Networks, den amerikanska flottan, The North Face, Corona och VWAG.

Easyfairs arrangerar idag 125 mässor i 17 länder (Algeriet, Belgien, Danmark, Förenade Arabemiraten, Finland, Kanada, Nederländerna, Norge, Portugal, Ryssland, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och Österrike,). I koncernens nordiska region ingår varumärken som Apotek & Egenvård, BostadsrättsMässan, Butikkleverandør, Byggmässan, Caravan Stockholm, Comic Con, e-Commerce, Elmässan, Ekobygg, Ekonomi & Företag, Empack, Fastighetsmässan, Fastfood & Café, ICTexpo, Logistikk & Distribusjon, Microsoft TechDays, MVTe, Möten & Events, Promotionmässan, Restaurangexpo, SETT, Shop Nordic, Sign & Print, Sportfiskemässan, Talous och VVS-mässan.

Artexis driver åtta mässanläggningar i Benelux-länderna och Norden (Gent, Antwerpen, två anläggningar i Namur, Mechelen, Mons, Kistamässan i Stockholm och Malmömässan i Malmö).

Under räkenskapsåret 2015–2016 sysselsätter koncernen över 435 människor och beräknas omsätta över 115 miljoner Euro.

För mer information, besök vår hemsida www.easyfairs.com