Kurs

Kostnadsfri kurs i plastlära erbjuds på branschmässan Plastteknik Nordic

Polymercentrum och IKEM går ihop och organiserar en kostnadsfri introduktionskurs tillsammans på mässan Plastteknik Nordic 8-9 maj, för att öka kunskapsnivån kring plast som konstruktionsmaterial i produktutveckling och produktion.

Tillsammans vill IKEM och Polymercentrum ge yrkesverksamma personer inom produktutveckling och produktion, exempelvis miljö-, hållbarhets-, och inköpschefer, möjligheten att lära sig mer om plast. Därför anordnar de kursen ”Värt att veta om plast”, på Plastteknik Nordic 8 maj, kl.10-15 & 9 maj, kl.10-15 på Malmömässan. Det bjuds även på mingellunch.

”Fler behöver grundläggande plastkunskap och samtidigt veta vad som pågår på den politiska arenan i såväl Sverige som inom EU. Plaster har många viktiga miljöfördelar – energibesparing genom metallersättning och lättviktskonstruktion, designfrihet och bioplaster som bidrar till ett cirkulärt samhälle. Plast är också en viktig del av vår vardag!”, säger Lena Lundberg, Ansvarig för plastråvarufrågor på IKEM.

Bland annat H&M & Naturvårdsverket som tidigare deltagit i kursen, refererar till kursen som värd att delta i:

”Kursen var mycket proffsig i både innehåll och framförande. Kan varmt rekommendera den till andra!” - Thomas Saurén, GLOBAL STRATEGIC PURCHASING – H & M HENNES & MAURITZ GBC AB.

”Överskådlig och lättförståelig kurs som visar potentialen med plast som material.”
- Petra Selander, Handläggare Naturvårdsverket.

För att delta besöker man www.plasttekniknordic.com och anmäler sig kostnadsfritt till kursen.

Polymercentrum verkar för att bredda samverkan mellan industrin och akademin, genom att arrangera kursprogram inom plastområdet och vara en resurs för högskolor, forskningsinstitut och yrkeshögskolor med stöd av branschorganisationer och externa konsulter med gedigen branschkompetens. IKEM, med 1 400 medlemsföretag med ca 70 000 anställda som jobbar med kemi i vid bemärkelse, driver branschfrågor, stöttar arbetsgivarna och organiserar sektorgrupper. Båda är partners till branschmässan Plastteknik Nordic 2019.

Om mässan Plastteknik Nordic:Plastteknik Nordic är Nordens ledande branschmässa för material, plastteknik och cirkulära polymerflöden som i år arrangeras för 10 året i rad av Easyfairs Scandinavia, den 8-9 maj på Malmömässan. För alla som arbetar inom branschen är entré, aktiviteter och seminarieprogram kostnadsfritt. För mer information och registrering av besök, gå till mässans hemsida www.plasttekniknordic.com.

Kontaktuppgifter för mer info:Ester Fardell, projektledare Plastteknik Nordic, Easyfairs
Mail:
ester.fardell@easyfairs.com

Joakim Wiedesheim, VD, Polymercentrum
Tel: 0709 – 42 39 93
Mail: joakim@polymercentrum.se

Lena Lundberg, Ansvarig plastråvarufrågor, IKEM
Tel: +46 10 455 38 65/+46 70 662 93 31
Mail: lena.lundberg@ikem.se

I linje med företagets mission ”Visit the future” gör Easyfairs det möjligt för intressenter att besöka framtiden genom att skapa spännande mötesplatser som uppfyller deras behov och presenterar lösningar i det optimala formatet.

Koncernen arrangerar idag 218 mässor i 17 länder (Algeriet, Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Kina, Nederländerna, Norge, Portugal, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA). Easyfairs driver dessutom 10 mässanläggningar i Belgien, Nederländerna och Sverige (Antwerpen, Gent, Nekkerhal – Mechelen, Namur, Gorinchem, Hardenberg, Venray, Göteborg, Malmö och Stockholm).

Koncernen har drygt 750 anställda och omsatte under verksamhetsåret 2017–2018 drygt 157 miljoner euro.

Besök vår webbplats för mer information: www.easyfairs.com