Plastteknik Nordic: Kreativt samarbete leder till ökad livskvalitet

Genom ett nära samarbete mellan en ortopedingenjör och en industridesigner skapades en behovsanpassad, unik produkt som bidrar till en ökad livskvalitet hos arm- och benamputerade. Efter att nyligen ha vunnit Region Skånes designstipendium uppmärksammas nu Christian Veraeus och Staffan Dahlberg som är hjärnorna bakom framgången på mässan Plastteknik Nordic i april.

Ett öppet tankesätt tog Christians och Staffans arbete till nya nivåer när de tillsammans förnyade standardlösningen på benproteser. Med hjälp av två benamputerade protesanvändare tog de fram personligt designade skal till deras benproteser. Skalen tillverkades sedan med hjälp av företaget GT Prototyper genom 3D-printing. Utöver det rent estetiska som skiljer skalen väsentligt från skumkosmetiken, finns många andra skillnader som ger mervärde för patienten. Exempelvis ger proteserna möjlighet att variera kosmetik beroende på situation och framställningen av skenorna är även betydligt mer miljövänlig jämfört med hela processen gällande skumkosmetik.

Då jag hade svårt att uppfylla min patients önskan om utseendet av hennes benprotes skrev jag en förfrågan på min Facebook-profil för att komma i kontakt med någon som kunde hjälpa mig framåt. Industridesignern och närmsta vännen Staffan som jag definitivt borde ha tänkt på undrade varför vi skulle behöva prata över Facebook. Jag fick skamset lyfta på luren, säger Christian Veraeus.

Att komma in med ett öppet synsätt i en bransch som förändrats förhållandevis lite tror jag kan gynna de flesta branscher. Det blir ofta väldigt spännande och kreativa möten där gamla metoder omvärderas och man kan komma fram till nya spännande möjligheter. Detta projekt tycker jag är ett perfekt exempel, fortsätter Staffan.

Arbetet är verkligen ett lyckat exempel på hur ett kreativt samarbete mellan olika branscher kan bli succé. För inspiration och mer på ämnet ”Design som skapar livskvalitet” så kommer Christian och Staffan att föreläsa kostnadsfritt inne på mässgolvet på Plastteknik Nordic 2016, där du även kan träffa GT Prototyper för experthjälp med 3D-printing.

För mer information kontakta:
Staffan Dahlberg, Industridesigner, Grundare Anatomic Studios, 0704-977757, staffan.d@gmail.com
Christian Veraeus, Ortopedingenjör, Aktiv Ortopedteknik, 0736-793039, c_veraeus@hotmail.com
Camilla Lundin, Projektchef, Plastteknik Nordic 2016, 031-89 41 34, camilla.lundin@easyfairs.com

Om mässan Plastteknik Nordic 2016
Plastteknik Nordic är Nordens ledande branschmässa för polymerproduktion, material och industridesign. Den arrangeras av Easyfairs 13-14 april på Malmömässan. För alla som arbetar i branschen är entré till mässan samt aktiviteter och seminarieprogram kostnadsfritt. För mer information besök www.easyfairs.com/plastteknik eller www.facebook.com/plasttekniknordic.

Easyfairs är en del av Artexis Easyfairs Group, ett av Europas ledande mässbolag, som arrangerar 125 evenemang i 16 länder och driver 8 anläggningar i Benelux-länderna och Skandinavien. Artexis Easyfairs har två affärsområden som drivs under två varumärken, Artexis som äger och driver mässanläggningarna, Kistamässan och Malmömässan och mässarrangören Easyfairs, som genomför över 50 egna mässor årligen i Sverige. På Easyfairs mässor får du möjligheten att besöka framtiden. Läs mer om Easyfairs.