Position 2030 - Sveriges  mötesplats för digitalt samhällsbyggande

Position 2030 - Sveriges mötesplats för digitalt samhällsbyggande

Den 19–20 mars genomförs Position 2030, en konferens för den breda samhällsbyggarsektorn. Position 2030 riktar sig till alla som på ett eller annat sätt vill diskutera och påverka kring hur vi i Sverige på bästa sätt, med digitala verktyg och processer, skapar hållbara städer och en hållbar landsbygd. Position 2030 genomförs på Kistamässan i Stockholm.

Position 2030 är en tvådagarskonferens med ett program framtaget specifikt för de utmaningar och kompetensbehov som samhällsbyggnadssektorn har idag. Bakom mässan står en rad tunga aktörer: BIM Alliance, Föreningen Sveriges Stadsbyggare, Kartografiska Sällskapet, Geoforum Sverige samt Samhällsbyggarna.

-Med denna mötesplats vill vi skapa förståelse för sammanhang, helhetsperspektiv och betydelse av samarbete i den samhällsbyggnadsprocess och teknikutveckling vi alla är en del av. För att komma framåt och ta tillvara på digitaliseringens kraft måste vi förändra vårt arbetssätt och det kan vi inte göra var för sig, hela sektorn behöver mötas och börja jobba på ett nytt sätt tillsammans, säger Susanne Nellemann Ek, talesperson från föreningarna

På plats kommer besökarna kunna lyssna till både nationella och internationella keynotetalare, som är noga utvalda för sin kompetens inom områden som: Artificiell Intelligens i samhällsbyggnadsprocessen, Sveriges satsningar för digitalisering av den offentliga sektorn, Fossilfritt Sverige 2030, Möjligheterna med Europas satellitnavigeringssystem Galileo samt Morgondagens teknik och hur den påverkar samhället.

-Intresset för den här mötesplatsen inom samhällsbyggnadssektorn har varit väldigt stort, ett tusental personer har redan föranmält sig, säger Madeleine Rahm, projektledare för Position 2030.

På mässan medverkar över 100 talare och de ämnen som står i fokus är digitala lösningar och processer, socialt hållbar stadsplanering, klimatanpassning och utmaningar, geodata, framtidsscenarier, ledning och organisation i förändring och mycket mer!

Keynotetalarna är:

• Claudia Olsson, teknik- och framtidsexpert
  • Göran Lindsjö, AI-rådgivare, Governo AB
  • Fiammetta Diani, Head of Market Development European GNSS Agency
  • Svante Axelsson, regeringens samordnare för Fossilfritt Sverige
  • Anna Eriksson, generaldirektör på Myndigheten för digital förvaltning, DIGG

För fullständigt program och information, gå in på www.position2030.se

Kontakt:

Madeleine Rahm, projektledare, madeleine.rahm@easyfairs.com +46 (0)8 506 650 04.

I linje med företagets mission ”Visit the future” gör Easyfairs det möjligt för intressenter att besöka framtiden genom att skapa spännande mötesplatser som uppfyller deras behov och presenterar lösningar i det optimala formatet.

Koncernen arrangerar idag 218 mässor i 17 länder (Algeriet, Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Kina, Nederländerna, Norge, Portugal, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA). Easyfairs driver dessutom 10 mässanläggningar i Belgien, Nederländerna och Sverige (Antwerpen, Gent, Nekkerhal – Mechelen, Namur, Gorinchem, Hardenberg, Venray, Göteborg, Malmö och Stockholm).

Koncernen har drygt 750 anställda och omsatte under verksamhetsåret 2017–2018 drygt 157 miljoner euro.

Besök vår webbplats för mer information: www.easyfairs.com