Pressmeddelande -

Ebab projektleder ett av världens vackraste bibliotek – Stockholms stadsbibliotek

Ebab har blivit utvald att projektleda moderniseringen och renoveringen av Stockholms stadsbibliotek. Stockholms stad gick ut med en förfrågan under sommaren 2016 och nu har Ebab fått det prestigefulla uppdraget som planeras vara avslutat 2021.

Biblioteket känns igen på sin karaktäristiska rotunda där den ligger i Observatorielunden i Stockholm. Arkitekten till denna ikoniska byggnad är Gunnar Asplund och placerar sig bland världens vackraste bibliotek. Byggnaden är kulturhistoriskt värdefull och blåklassad. Utvecklingsalternativet omfattar huvudbyggnaden och basarerna och renoveringsalternativet omfattar huvudbyggnaden, en del av basarerna och Annexet.

Stockholms stads syfte med projektet är att skapa en långsiktig hållbar och en väl fungerande biblioteksbyggnad för att anpassa verksamheterna till nya framtida behov. Lokalerna behöver bli mer tillgängliga, funktionella, yteffektiva och flexibla enligt fastighetskontoret. I planeringen ligger att integrera det internationella biblioteket för att få det mer mångspråkigt och mångkulturellt och att barnens avdelning ska bli större. Man vill även ha möjligheten att kunna samla 200 personer i en gemensam sal. Utöver detta planeras för grupprum och ett större café.

Katrin Dahlström, vd på Ebab i Stockholm: - Det känns fantastiskt att Stockholms stad ger oss förtroendet att ta oss an ännu en av stadens kulturbyggnader. Vi har den samlade kompetensen i den projektledarorganisation som efterfrågas under samma tak på Ebab. Det är en styrka som även säkerställer arbetsmiljö, miljö och kvalitet med kontinuitet och kvalitet i leveransen. Hållbarhetsfrågorna ligger oss varmt om hjärtat och i projektet ingår en hög hållbarhetsprofil vilken vi delar med vår beställare fastighetskontoret i Stockholms stad.

• ebab
  • fastighetsutveckling
  • projektutveckling
  • kulturhistorisk byggnad

Ebab-koncernen är en grupp konsultbolag som utvecklar fastigheter och driver värdeskapande projekt från idé till verklighet. Med en bred bas av tjänster inom fastighets- och projektutveckling samt spetskompetens inom miljö- och energilösningar får kunderna största affärsnytta.
Ebab genomför och driver kundprojekt för ca 10 miljarder kronor och sysselsätter ca 250 personer.

Våra kunder är investerare eller stora statliga fastighetsägare, börsnoterade fastighetsbolag, allmännyttiga bostadsföretag eller kunder som bedriver verksamhet i sina egna lokaler.