Energibesparande nyhet! Ebeco Cable Board, nu för alla underlag.

Som ett led i vår Energy Saver-satsning kan Ebeco stolt presentera en stor nyhet. Isolerskivan Ebeco Cable Board, som har installerats för energieffektiv golvvärme på betongunderlag sedan 2003, är nu äntligen godkänd även för användning direkt på trägolv. Ebeco Cable Board kan därmed ersätta den annars obligatoriska golvgipsskivan vid förläggning av klinker på träbjälklag.

Ebeco Cable Board är en spårad isolerskiva av extruderad polystyren specialdesignad för att användas ihop med golvvärmepaketet Ebeco Cable Kit. Den förhindrar värmeförluster nedåt samtidigt som det släpper igenom fukt genom andningshål. Skivans tjocklek är 20 mm och säljs i paket om 3,6 m². Skivan sätts fast mot golvet med flytfix (Adesilex P4). Kabeln läggs i de färdiga spåren. Spåren spacklas igen med flytfix i vilket klinkerplattorna sedan sätts.

Tester på Statens provningsanstalt (SP) har visat att en balk- och pelareffekt uppnås när spåren och hålen i Ebeco Cable Board fylls med flytfix. Detta gör konstruktionen extremt formstabil och därför har den godkänts för användning direkt på träunderlag, i torra utrymmen. Ebeco Cable Board ersätter helt den annars obligatoriska golvgipsskivan i golvkonstruktioner på träunderlag.

Konstruktionen är unik, eftersom du får både isolering och tillräcklig hållfasthet på drygt 20 mm total bygghöjd. Med en traditionell lösning på 13 mm gipsskiva måste golvvärmekabeln spacklas in, vilket ger en bygghöjd på minst 18 mm – utan isolering. Systemet har dessutom väsentliga viktfördelar. En annan fördel är snabbheten vid installationen. Eftersom spackling inte behövs och skivan ger en jämn yta för kakelsättning, så blir arbetsmomenten få.

Även förläggningen av själva värmekabeln underlättas med Ebeco Cable Board, tack vare skivans färdiga spår. Installatören behöver inte mäta ut cc-avståndet för hand utan kan vara säker på att få en jämn förläggning av golvvärmekabeln genom att lägga den i spåren. En smart plug and play-lösning!

Den största fördelen är dock kanske den ekonomiska besparingen. Dels tack vare en låg installationskostnad, men framförallt tack vare sänkt energikostnad. Jämfört med ett referenssystem utan isolering blir energiförbrukning upp till 35 % lägre. Skivans speciella struktur reflekterar värmen uppåt på ett extremt effektivt sätt. Ingen värme går till spillo nedåt eller åt sidorna och golvvärmesystemet blir snabbverkande. Golvtemperaturen höjs 5-7°C på en timma. Tack vare snabbheten är det extra lämpligt att använda en termostat med energisparprogram.

Ebeco har ett urval produkter som kan optimera energiförbrukningen, till exempel två golvvärmetermostater märkta med Energy Saver-symbolen. Läs mer på www.ebeco.se

Presskontakt: Julia Lorenz,

tel: 031-707 75 67, e-mail: julia.lorenz@ebeco.se