Facebooksida för att råda bot på fallande istappar

Många fastighetsägare minns med fasa rubrikerna orsakade av istappar de senaste vintrarna.Trots detta är det fortfarande få som vet att det finns ett enkelt sätt att undvika problemen. Genom att installera en värmekabel hindrar man vattnet från att frysa i takrännorna. Då blir det helt enkelt inga farliga istappar som kan ramla ner och skada folk. Samtidigt hindrar man skador på fasaden. Och eftersom det finns smarta styrskåp, så behöver det inte dra någon el i onödan.

Inför den kommande säsongen testar Ebeco ett nytt grepp för att få fastighetsägarnas uppmärksamhet. Därför startas nu Facebooksidan Istappsuppropet - Jag vägrar ännu en farlig vinter. "Detta är ett ämne som engagerar många och skapar stora rubriker varje vinter. Syftet är att sprida informationen om att det finns en lösning till allmänheten, och få fastighetsägarna att inse att det finns påtryckningar" säger Julia Lorenz, webbansvarig på Ebeco.

Det har varit många olyckor orsakade av fallande istappar, och som fastighetsägare är man ansvarskyldig när det kommer till att hålla fastigheten ren från is och snö. Dessutom har många fasader skadads av issprängning, ett fenomen som inträffar när smältvattnet från snön saknar avrinningskanal för att stupröret är igenproppat med is.