Frostskyddskabel godkänd för dricksvatten

Under de kalla månaderna finns det risk att vattenrör och avloppsrör fryser, vilket i slutändan kan orsaka både svåra vattenskador och mycket bekymmer. Frostvakt 10 är en värmekabel med förmonterad stickpropp som kan förläggas utvändigt och invändigt tappvattenrör för att förhindra att rören fryser.

– Det finns en hel djungel av frostskyddskablar på marknaden och det har länge varit ovisst för konsumenterna vilka kablar som är godkända för installation i dricksvatten. Den vanliga CE-märkningen, som är ett krav på produkter som säljs inom EU, är inte tillräcklig för denna typ av produkter och absolut ingen garanti för att produkterna är lämpliga att ha i dricksvatten. Därför har vi anlitat KIWA för att kontrollera Frostvakt 10 med tillhörande kabelförskruvning. Nu kan vi med stolthet tala om att vi har fått ett typgodkännande för dessa två produkter, säger Peter Gustavsson, produktchef på Ebeco.

För att få ett typgodkännande måste produkterna bedömas enligt en omfattande process. KIWA är ackrediterat av SWEDAC för att utföra typgodkännande och fick i uppdrag att kontrollera de båda produkterna. Omfattande tester och kontroller har sedan utförts enligt kraven i BBR 6:62, BBR 6:625, KTW, DWGW W270 samt 8 kap. 5 § PBL.

– Det känns bra att kunna erbjuda våra kunder en säker och hållbar frostskyddslösning. Som konsument har man rätt att känna sig trygg med att den här typen av produkter inte påverkar hälsan negativt, säger Peter Gustafsson.