Jochen Breuer, försäljningsingenjör hos ebm-papst i Mulfingen, representerade ebm-papst när priserna vid German Data Center Award delades ut.

ebm-papst tilldelas pris för störningsfri datacenterteknik

Sedan flera år anordnas German Data Center Award där företag tävlar i åtta olika kategorier. När årets evenemang genomfördes i Darmstadt under april kom ebm-papst på andra plats i en tävlingskategori för datacenterteknologi. Det som bidrog till ebm-papst fick en topplacering var den fläktlösning som utvecklats för applikationer med höga krav på störningsfria miljöer. Ett sådant område är datacenters. ebm-papst fläkt har integrerad elektronik som eliminerar behovet av skärmade kablar mellan frekvensomformare och fläktmotorer. Att fläktarna även har en aktiv PFC (Power Factor Correction = effektfaktorkorrigering) som minimerar störningarna mot omgivningen var också viktigt för utmärkelsen på German Data Center Award. I datacenters har lösningar som minimerar störningar i form av oönskade övertoner under parallell drift av fläktar stor betydelse och hög prioritet.

"Även andra plats är ett utmärkt pris för vår 3-fasiga aktiva PFC-lösning, och vi är glada över att vara bland de bästa i denna kategori", säger Jochen Breuer, försäljningsingenjör hos ebm-papst i Mulfingen. För att minimera problem med övertoner vid parallell drift av EC-fläktar utvecklade ebm-papst en lösning där ett speciellt filter är integrerat i fläkten. Denna lösning, som alltså benämns 3-fasig aktiv PFC, omvandlar den pulserade ingångsströmmen hos EC-motorerna till en sinusformad ström. ebm-papst kompletta fläktlösning gör det också möjligt för tillverkande företag att konstruera mer kompakta komponenter och produkter för bland annat strömförsörjning och utrustning för kraftelektronik.