Skolelever sprang ihop 8 miljoner till Barncancerfonden

Skolelever sprang ihop 8 miljoner till Barncancerfonden

Det sprangs många hundratusentals kilometer till förmån för cancerdrabbade barn då över 106 000 svenska skolelever deltog i Team Rynkeby - God Morgon Skolloppet den 3 maj. Loppet arrangerades för fjärde året i rad och genomfördes på fler än 384 skolor runt om i Sverige.

Känslosamt lopp

Loppet arrangerades även på skolor i Danmark, Norge och Finland. Totalt var det en kvarts miljon skolbarn i Norden som alla sprang till förmån för svårt sjuka barn. I Sverige gick alla insamlade medel oavkortat till Barncancerfonden.
- Det är alltid känslosamt att besöka skolorna under Skolloppet, då eleverna sprider en otrolig energi och stämning. Eleverna är väl medvetna om att deras deltagande i loppet verkligen gör skillnad för sjuka barn och deras familjer. Många kommer fram och stolt visar upp hur många varv de har sprungit. Vi är oerhört tacksamma för den insats som eleverna och skolorna har gjort i samband med loppet, säger Paul Chronqvist Svensson, Country Manager på Team Rynkeby - God Morgon Sverige.

Ökning från i fjol

Intresset för loppet har ökat rejält sedan starten för fyra år sedan. Flera av skolorna väljer dessutom att delta flera år i rad, som en årlig aktivitet i skolplaneringen. Det exakta beloppet som samlats in under vårens lopp i Sverige är 8 012 733 kronor. Men det är inte insamlingstotalen som är den största framgången med loppet menar Paul Chronqvist Svensson.
- Succén med loppet handlar inte i första hand om att det samlats in en stor summa pengar. Detta är ett resultat av att flera tusentals barn har samlats under en och samma dag, där de gjort en beundransvärd insats och sprungit till förmån för svårt sjuka barn. Det visar att det finns ett stort engagemang och en stark vilja att göra någonting gott för någon annan, säger han.

20 miljoner till Barncancerfonden

Under de fyra år som Team Rynkeby - God Morgon Skolloppet har arrangerats i Sverige, har skoleleverna totalt samlat in nästan 20 miljoner kronor till Barncancerfonden. Det är ett belopp som gör stor skillnad för barncancerforskningen och de barn som insjuknat i cancer. Isabelle, 6 år, deltog själv under loppet på sin skola i Älvängen. Under loppdagen sprang hon hela 19 varv runt banan och var igång under hela timmen som loppet pågick. Detta trots att hon för sex månader sedan själv fick ett cancerbesked.

Om Team Rynkeby - God Morgon Skolloppet:

• Team Rynkeby Skolloppet är ett motions- och välgörenhetslopp, där skolelever från hela Norden springer till förmån för barn med allvarliga sjukdomar. I Sverige går alla insamlade pengar direkt till Barncancerfonden.

• Loppet, som arrangeras av Team Rynkeby Fonden, bygger på idéen om att eleverna ska göra någonting gott för sig själva, samtidigt som de gör något gott för någon annan.

• Innan loppet har eleverna möjlighet att teckna mikrosponsoravtal med familj, vänner och lokala företag, som uppmanas skänka ett mindre belopp per varv eller kilometer som den enskilda eleven springer i samband med Team Rynkeby - God Morgon Skolloppet.

• Under de fyra år som Team Rynkeby - God Morgon Skolloppet har arrangerats i Sverige, har skoleleverna totalt samlat in nästan 20 miljoner kronor till Barncancerfonden.

Stort tack till alla som deltagit i loppet!
  • Ämnen

Kategorier

Här arbetar vi passionerat med alla former av juicer och fruktdrycker. Under samma tak samlas flera varumärken som på sitt egna unika sätt ger dig det bästa från frukt. Med allt från nypressade säsongsfrukter till fruktiga bärsoppor finns det en produkt för dagens alla behov och tillfällen. Helt naturligt och fantastiskt gott!

Ulrika Lång Gerdén

Presskontakt International Sr Brand Manager Brämhults +46 (0)33 20 45 68
    Marie Lansinger

Presskontakt International Marketing Director +46 33 - 722 66 03

The best of fruit

Vi arbetar passionerat med alla former av juicer och fruktdrycker. Under samma tak samlas flera varumärken som på sitt egna unika sätt ger dig det bästa från frukt. Med allt från nypressade säsongsfrukter till fruktiga bärsoppor finns det en produkt för dagens alla behov och tillfällen. Helt naturligt och fantastiskt gott!

Eckes Granini
    Källbäcksrydsgatan 23