LED-belysning - Vad är vattensäkert och vad tål bara stänk från vatten?

Vattensäker belysning vs stänksäker belysning i LED

Det är skillnad på LED och LED och det råder knappast några skiljaktiga meningar kring detta. LED har tvärtemot den traditionella belysningen tekniska komponenter som ofta inte tål vatten och väta. Därför är det viktigt att du får exakt det rätta IP-skyddet på dina LED. IP, är en engelsk akronym för, Internal Protection och åtföljs av två siffror varav den första siffran i exempelvis IP65, dvs. 6an står för fasta partiklar medan 5an står för flytande partiklar. IP65 är både damm och vattentät till exempel medan en klass nedan IP64 inte alls har samma förutsättningar för att exempelvis användas utomhus. IP64 - som många anger som vattensäker - är inte vattensäker utan stänksäker och tål måttligt regn och kräver en skärm eller någon slags inkapsling för att verka i våta miljöer inomhus eller om belysningen är för utomhusbruk.

Välj belysning efter dina behov och förutsättningar

IP-klassen är en av de viktigaste parametrar du behöver ha koll på vad gäller LED-investeringar utomhus och i lokaler där väta förekommer. Ska du ha utomhusbelysning utan inkapsling eller tak ovan ska du välja IP-klass 65, dock räcker IP64 om man har en klotlampa eller ett skydd för belysningen.

• energieffektiv
  • arbetslampor