Debatt och föredrag om IMD på mässan i Kista

Representanter från Näringsdepartementet och branschorganisationer debatterade IMD under Fastighetsmässan. Per Ernedal redde ut begreppen i ett föredrag för LIMD:s räkning.

IMD fick mycket uppmärksamhet under Fastighetsmässan i Kista i mars.

Med utgångspunkt i Boverkets rapport om IMD hölls en debatt på en av scenerna. Representanter från stora branschorganisationer som Fastighetsägarna och VVS företagen argumenterade mot en lagstiftning. På direkta frågor verkar man inte ha så mycket mot IMD som sådant, HSB låter till exempel installera det i all sin nyproduktion, enligt Roland Jonsson, energiexpert. Magnus Everitt från VVS företagen uttryckte att deras medlemmar har så många åtgärder som förbättrar energieffektiviteten i en fastighet. Det är det tvingande i lagstiftningen som man vänder sig mot.

Redde ut begreppen

Per Ernedal, vd EcoGuard, höll ett föredrag som representant för LIMD, Leverantörsföreningen för IMD. Upprinnelsen till initiativet är de missuppfattningar som spridits efter Boverkets rapport. Vi måste skilja på individuell mätning och debitering av värme och av varmvatten!

–En närmare läsning av rapporten visar att individuell mätning och debitering av varmvatten i allra högsta grad är lönsam för många fastighetsägare. Det samma säger SABO:s snabbanalys från oktober 2014, våra och de andra företagen i LIMD:s erfarenheter från 100 000-tals installerade mätpunkter hos fastighetsägare i hela Sverige, säger Per Ernedal.

Att det dessutom finns massor av andra skäl att införa mätning, uppföljning och analys togs också upp. Miljön, rättvisa mellan boende och värdeskapande förvaltning till exempel.

• Boendefrågor