EcoGuard och Stena Fastigheter – Program för social hållbarhet

EcoGuard erbjuder ungdomar praktikplatser via Stena Fastigheters program för social hållbarhet.

-Förhoppningen är att hitta personer att anställa, säger Annica Mälman Ängerek, personalchef.

EcoGuards kund Stena Fastigheter har blivit kända för ett omfattande engagemang när det gäller att skapa socialt hållbara boendemiljöer och arbetsplatser. Ett av många projekt företaget driver är att Stenas leverantörer ska erbjuda sysselsättning åt ungdomar och unga vuxna som bor i företagets områden.

Upplägget innebär att leverantören åtar sig att ta in praktikanter och gäller arbetssökande 18-29-åringar som bor hos Stena Fastigheter.

EcoGuard är sedan i höstas en del i det arbetet och tar nu in ett antal praktikanter som får prova på att jobba för företaget.

Dubbel nytta

-Vi tycker det är väldigt bra att Stena ger oss den här möjligheten. Dels är det roligt att kunna göra en insats som är av nytta för samhället. Dels är det bra för oss själva då vi troligen lyckas hitta duktiga personer att anställa som vi kanske inte hade hittat annars, berättar Annica Mälman Ängerek, personalchef på EcoGuard.

Annica berättar att hon intervjuat flera ungdomar. De som blir praktikanter har antingen utbildning eller arbetslivserfarenhet inom elkraftsstyrd teknik, IT och elektronik.

-En stor fördel är att de sökande talar flera språk, bland annat arabiska och somaliska. Det kommer de att ha stor nytta av i arbetet med montering och insamling av mätdata. Kommunikation med hyresgästerna är en jätteviktig del av vårt arbete ute på fältet, säger Annica Mälman Ängerek.

• socialt