EcoGuard lanserar EcoCom – ny kommunikationsenhet för mätning i fastigheter

EcoCom är EcoGuards hårdvara för kommunikation av mätvärden i fastigheter. Med EcoCom erhålls full integration mot DUC och SCADA-system. Samtidigt kan mätvärden samlas in från M-Bus-slingor och M-Bus mätare till EcoGuards programvara CURVES för Individuell mätning och debitering (IMD).

Individuell mätning av värme, vatten och el i lägenheter och lokaler blir allt vanligare i Sveriges. I länder som Tyskland och Danmark är den här typen av mätning redan fullt genomförd sedan 1990-talet och fungerar utmärkt med nöjda fastighetsägare och hyresgäster.

Önskemålet från marknaden om öppna system för IMD är något EcoGuard har tagit fast på vid utvecklingen av EcoCom och CURVES. Infrastrukturen för att samla in, mäta och analysera den här typen av data är fragmenterad med ett stort antal system och standards. Det finns ett stort behov av att kunna översätta och integrera data bland fastighetsägare och alla som arbetar med den här typen av verksamhet. Ett behov som vi nu löser med EcoGuard EcoCom.

EcoCom möjliggör full integration mot styrsystem från bl.a. Regin, Bastec, Trend, Abelko, Power IT Solutions, Schneider, Fidelix och gör styrning på innetemperatur enkelt och effektivt. CURVES levererar färdigberäknade temperaturer från alla EcoGuards trådlösa tempgivare i fastigheten vilket minimerar konfigurationsarbetet i DUC. En mappning i DUC kan innebära att ett mätvärde hämtas som är baserat på 10 eller 100 tempgivare.

Med EcoCom kan fastighetsägare även samla in mätvärden för IMD med EcoGuards trådlösa system och befintliga eller nya M-Bus slingor och M-Bus mätare. Genom att ansluta EcoCom till en M-Bus insamlingsenhet, en s.k. converter, samlar vi in och levererar mätvärden vidare via Modbus till DUC eller upp till CURVES.

• energibesparing
  • energieffektivisering
  • injustering
  • vattenmätning

EcoGuard ger fastighetsägare, hyresgäster förståelse och kontroll över sin energianvändning. Våra lösningar gör det enkelt att effektivt samla in och visualisera el- och energianvändning, vattenförbrukning och temperaturer. Systemet mäter självklart individuellt och återkopplar mätvärden via integration med styr- och ekonomisystem. Det är rättvist, kostnadseffektivt och bättre för miljön.

Våra kunder är privata, kommunala och kommersiella fastighetsägare, byggbolag, installationsföretag, styrföretag och bostadsrättsföreningar. Både stora och små.