Mätdata garanterat tillgänglig 24/7 med nytt avtal

EcoGuards nya mättjänsteavtal ersätter de tidigare licens- och underhållsavtalen. Det nya avtalet erbjuder en tillgänglighetsgaranti på hela 99,8 procent för lagrad data. Något som EcoGuard är ensamma i branschen om.

EcoGuard erbjuder nu ett nytt mättjänsteavtal som ersätter de tidigare licens- och underhållsavtalen. Avtalet är ett så kallat Service Level Agreement, SLA. Det innebär att kunden själv kan välja vilken servicenivå och därmed kostnad han eller hon vill ta.

–Vi höjer servicegraden i och med det nya avtalet. Dessutom ökar flexibiliteten för våra kunder. Den som vill sköta mycket själv kan göra det och därmed få ett lägre pris. Den som vill anlita EcoGuard för fler tjänster får en ännu mer heltäckande servicegrad, förklarar Magnus Berbres, säljchef.

Supportavtal med tillägg

Magnus berättar att alla kunder som använder CURVES automatiskt har ett supportavtal. Det innefattar telefonsupport, drift av databas, trafikkostnader. EcoGuard tar ett funktionsansvar för kundens databas och bakomliggande IT-system.

–På så sätt kan vi övervaka systemens funktion och felrapportera till kund. Vi kan ge förslag på åtgärder eller åtgärda problemen, beroende på vilken nivå av avtal kunden valt, säger Magnus.

Den som vill ha ett mer heltäckande funktionsåtagande av EcoGuard kan välja att lägga ut drift och integration med systemen för styrning och reglering. Det ger en mer heltäckande service och skapar mervärde för kunder som använder EcoGuards givare för tempmätning.

Redundant lagringsmiljö

I början av oktober driftsätts en tjänst som ytterligare spetsar EcoGuards erbjudande.

Varje värmesystem hos varje kund är unikt, vilket även gäller dess mätdata. Därför är det väldigt viktigt att den lagras på ett säkert sätt och att den alltid är tillgänglig. EcoGuards åtagande innebär att CURVES och därmed kundens mätdata är tillgängligt 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan, 365 dagar om året. Sett över året ska tillgängligheten vara minst 99,8 procent per år, bortsett från planerade och i förväg meddelade arbeten.

– Mig veterligen är det ingen annan som kan lämna en sådan garanti på tillgänglighet och säkerhet, säger Magnus Berbres, försäljningschef EcoGuard.

Ökad säkerhet

Rent praktiskt fungerar det så att två servrar lagrar informationen parallellt, så kallad redundant datamiljö. Om en server kraschar har den andra kvar lagrad data. Servrarna står i olika stadsdelar i Stockholm. Det är alltså en väldigt liten risk att exempelvis en brand utplånar all utrustning och därmed all information.

Priset på mättjänsteavtalet är beroende på antal mätpunkter. Över 1000 mätpunkter tillämpas rak prissättning.

För mer information kontakta Magnus Berbres, magnus.berbres@ecoguard.se.

EcoGuard ger fastighetsägare och hyresgäster förståelse och kontroll över sin energianvändning. Våra lösningar gör det enkelt att samla in, analysera och visualisera el- och energianvändning, vattenförbrukning och temperaturer. Vi har kontor i Örebro, Stockholm, Göteborg, Malmö och Norrköping.