Ett resultat i absolut toppklass vid test av EcoGuards temperaturgivare av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.

Under mars 2014 har vi på EcoGuard låtit prova våra givare i mycket krävande tester utförda av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut. Några av våra kunder har visat en oro över om våra temperaturgivare ger korrekta temperaturvärden. Vi ville säkerställa att våra givare är lika noggranna oavsett om de är nya eller har suttit uppe några år. Därför valde vi slumpvis ut 25 nya givare direkt ur vår produktion och jämförde dem med 22 givare tillverkade mellan 2008 och 2010. De äldre givarna hade suttit upp i olika fastigheter och alltså varit aktiva i mellan 4 till 6 år. Noterbart är att tempgivarna har en beräknad batterilivslängd på 20 år.

Statens Provningsanstalt genomförde testerna enligt sin metod 2876 och lät varje givare ligga minst 4 timmar i vätskebad som höll 16 °C, 21 °C respektive 26 °C . Resultatet visade inte på någon skillnad mellan nya och äldre givare. Ingen av de testade tempgivarna hade mer än 0,1 °C felvisning. SPs Lars-Erik Josefson skriver i testprotokollet att EcoGuards tempgivare har en onoggrannhet på ±0,15 °C. Ett resultat i absolut toppklass.

På vår hemsida finner du de två rapporterna från SP. Har du frågor rörande rapporterna eller resultaten, kontakta EcoGuards Produktionschef Gunnar Tysk på gunnar.tysk@ecoguard.se

”Det känns bra att kunna säga till alla våra kunder att våra temperaturgivare håller en mycket hög kvalitet. Oavsett om de är splitter nya eller inte” säger EcoGuards VD, Per Ernedal.”