Nu reder vi ut begreppen kring Boverkets rekommendation om IMD

Ecoguards vd Per Ernedal håller som representant för Leverantörsföreningen för IMD, LIMD, ett föredrag om individuell varmvattenmätning på Fastighetsmässan i Kista torsdagen den 19 mars.

Boverket rekommenderar inte lagstiftning inom individuell varmvattenmätning för nyproduktion. Skälet är att besparingen anses för liten.

Sammanblandning

–När det gäller värmemätning med de metoder som beskrivs i rapporten är Boverkets rekommendation förståelig. Men det stämmer inte att individuell mätning och debitering av varmvatten sällan är lönsamt. Många av våra och andras kunder uppnår besparingar på 30–40 procent på varmvattenförbrukningen, säger Per Ernedal, vd Ecoguard.

Detsamma visar SABO:s snabbanalys från i höstas – Normalanvändning av varmvatten efter införande av IMD (oktober 2014).

Visar goda exempel

Problemet, menar Per, är att mätning och debitering av varmvatten ofta felaktigt kommit med i diskussionen.

–De som inte är insatta i tekniken kan få intrycket att all individuell mätning och debitering är olönsam, vilket är direkt felaktigt. Se bara på individuell mätning av el som numera är en självklarhet för de flesta.

Per Ernedal håller föredraget som representant för Leverantörsföreningen för individuell mätning och debitering, LIMD. Avsikten att reda ut begreppen och visa upp goda exempel hos bostadsbolag, både projekt utförda av Ecoguard och av andra företag.

Aktuell fråga

IMD är en het fråga på Fastighetsmässan. Dagen innan hålls en paneldebatt om när införandet av IMD av värme och varmvatten är kostnadseffektivt. Deltagare i det samtalet är Yngve Green, Svenska bostäder, Magnus Everitt, VVS-företagen, Marianne Hedberg, Sveriges Byggindustrier, Jan-Olof Lundgren, Näringsdepartementet, Roland Jonsson, HSB samt Yogesh Kumar, Fastighetsägarna Sverige.

Kontakt: Per Ernedal, vd Ecoguard och representant för Leverantörsföreningen för IMD, LIMD. Tel: 073-519 44 00. E-post: per.ernedal@ecoguard.se.