THS12 och THS92 – tempgivaren som även mäter fukt

Fuktgivare integrerad i temperaturgivaren. Nya THS12 och THS92 ger dig som fastighetsägare efterfrågade möjligheter till mätning och kontroll över hur din byggnad mår och dess inneklimat.

På produktlanseringsdagarna i maj presenterar EcoGuard en utveckling av bästsäljande temperaturgivaren TS02. Nya THS12 och THS92 mäter förutom temperaturen även fukthalt och redovisar den i % RH (Relative Humidity).

–Att integrera fler funktioner i en och samma givare är ett behov och önskemål vi fått från flera kunder. Jag har haft en lista på fastighetsägare som velat testa betaversionen av fuktgivaren, berättar Gunnar Tysk, produktansvarig på EcoGuard.

Skälet till efterfrågan är att många fastighetsägare är oroliga för fuktskador.

–Många ventilerar för mycket ”för säkerhets skull”, vilket innebär en onödig kostnad. Även för låg luftfuktighet kan vara bra att känna till, av komfort- och arbetsmiljöskäl inte minst, säger Gunnar.

Båda modellerna är batteridrivna och trådlösa. Den kan sitta överallt där det finns risk för oönskad fukt, såsom vind och källare, vid fönster och dörrar samt i våtrum. Det får inte vara kallare än fem grader där den sitter. I miljöer med kondens som exempelvis badrum och badhus används THS92 som har en kondensspärr.

Alla som har EcoGuards trådlösa radioinfrastruktur kan bygga på sitt system med de nya givarna. Precis som annan mätdata redovisas fukthalten i CURVES, vilket gör den lätt att analysera och följa över tid.

EcoGuard gör det möjligt för fastighetsägare och boende att hålla koll på hur mycket värme och, vatten och el som används. Det sker genom att visualisera energianvändning i fastigheter ner på individuell nivå, genom vår mjukvara EcoGuard CURVES. Vi är kända som marknadsledare inom trådlös temperaturmätning. Vi är övertygade om att IMD har framtiden för sig eftersom individuell mätning ger alla möjlighet till lägre kostnader och bättre miljö.