Ecophons Akustiska kalkylator ger rättvis bild av ljudmiljön!

Ecophons Akustiska kalkylator ger rättvis bild av ljudmiljön!

Ecophons akustiktak har i många år bidragit till bättre ljudmiljöer på Sveriges kontor, skolor och sjukhus. Med den nya Akustiska kalkylatorn har det nu blivit ännu lättare för beställare och arkitekter att skapa den ljudmiljö man har satt som mål.

Den akustiska kalkylatorn är en lättanvänd tjänst som ger information om hur den slutliga ljudmiljön kommer att te sig i rummet. Det är en gratistjänst som utvecklats av Ecophons akustiker i samarbete med DTU (Danmarks Tekniska Universitet) och bygger på en beräkningsmodell vilken ger värden som bättre stämmer överens med hur verkligheten ser ut. I verktyget går det bra att prova olika slags undertakslösningar i kombination med väggabsorbenter för att hitta den optimala lösningen. Värdena redovisas som Efterklangstid (T20) men även Taltydlighet (C50) och Ljudstyrka (G) för att ge en tydligare bild av det förväntade slutresultatet. Beräkningen görs både för diffusa ljudfält (Sabines formel) och för icke-diffusa.

• Det här är en gratistjänst vi utvecklat för att underlätta för våra kunder. Registreringen är enkel och du kan spara dina beräkningar som pdf och jämföra två olika lösningar med varandra, säger Martin Lindholm marknadschef på Ecophon.

Kalkylatorn guidar dig enkelt steg för steg och har en rullista med val av både lokaler och rumstyper samt de olika material vägg-tak-golv består av. På hemsidan finns också mycket information om ljud i allmänhet samt de akustiska parametrar som används i modellen. Våra konceptutvecklare hjälper gärna till med information om de byggkrav som ställs i våra svenska standarder på vårdlokaler, skolor och kontor. Kalkylatorn nås via e-verktyg på startsidan.