Nytt akustiksystem ger bättre ljud i klassrummet

Nytt akustiksystem ger bättre ljud i klassrummet

Ecophon introducerar Ecophon Master Rigid, ett slagtåligt akustiktaksystem, särskilt optimerat för att förbättra ljudmiljön för lärare och elever i klassrummet.

De olika komponenterna i Ecophons nya akustiksystem är särskilt designade för att tillsammans skapa en bra ljudmiljö i ett klassrum. Med det nya Master-systemet går Ecophon längre än att uppfylla minimikraven i svensk ljudstandard. Ecophon har även fokuserat på att uppfylla lärares och elevers behov av god taluppfattning, talarkomfort och låg ljudnivå. Master-Rigid består av följande komponenter:

• Ecophon Master Rigid – en stöttålig klass A absorbent för att sänka den allmänna ljudnivån.
  • Ecophon Master Extra Bass – en lågfrekvensabsorbent som installeras ovanpå akustiktaket för att möta Svensk ljudstandards krav på absorption vid 125 Hz vilket ökar taluppfattbarheten.
  • Ecophon Master Rigid gamma – en stöttålig konsonantreflektor som placeras i taket där läraren oftast står och talar. Reflektorn gör att läraren får feedback på sin röst och därmed minskar risken för att rösten överansträngs.
  • Ecophon Wall Panel – väggabsorbenter som reducerar störande horisontella ljudreflexer vilket ökar taluppfattbarheten. Wall Panel erbjuder dessutom många designmöjligheter med olika ytor, kulörer och mönster.

Ny miljöanpassad glasull
Master-produkterna är baserade på Ecophons nya miljövänliga glasull 3RD Technology, vilken består av växtbaserat bindemedel och mer än 70 % återvunnet glas.

För mer information se www.ecophon.se eller kontakta: Michael Thornblad, Ecophon,telefon: +46 42 17 98 06 (även mobil).

För mer information och bilder på Master Rigid, kontakta: Frida Bergmark, frida.bergmark@ecophon.se, +46 42 17 97 43 (även mobil).

Ecophon är världsledande leverantör av akustiklösningar såsom ljudabsorberande undertak och väggabsorbenter. Bolagets affärsidé är att skapa en god ljudmiljö för människor och därmed bidra till en god arbetsmiljö och välbefinnande. Ecophon ingår i Saint Gobain-koncernen som är en världsledare inom funktionella byggmaterial. Ecophons huvudkontor ligger i Hyllinge utanför Helsingborg.