ECUADOR – ETT PARADIS ÄVEN FÖR FILMBRANSCHEN

Paradiset Ecuador blir ett allt populärare resmål för turister från hela världen och landets huvudstad Quito nominerades nyligen till bästa resmål vid prestigefyllda ”World Travel Awards”. Vid sidan av den blomstrande turismen har Ecuador dessutom en filmindustri som vuxit med 300 procent sedan 2006. Just nu deltar flera av landets filmskapare i Marché du Film, vid filmfestivalen i Cannes.

Ecuador erbjuder allt som en besökare kan önska sig. Inget land i Sydamerika är så litet men samtidigt så rikt. Här finns det frodiga djungler, snöklädda berg i Anderna, aktiva vulkaner, vita sandstränder och historiska städer som är fyllda av lokal kultur och tradition. Under de senaste åren har allt fler filmskapare fått upp ögonen för Ecuadors fantastiska miljöer och landet satsar stora resurser på filmskapande. Som ett led i denna satsning deltar regissörer och producenter från Ecuador just nu i Marché du Film, vid Cannes filmfestival, som är världens viktigaste branschmöte för den oberoende filmindustrin.

Filmsektorn i Ecuador har vuxit med 300 procent sedan landets nya filmlag infördes 2006, med ett genomsnitt på fem filmpremiärer per år. Under Marché du Film, som äger rum den 15-25 maj, vill man framförallt marknadsföra sina många vackra inspelningsplatser och sin tekniska kunskap, samt hitta köpare och distributörer till de över trettio ecuadorianska filmer som i dagsläget är tillgängliga för köpare.

Under årets Marché du Film kommer den ecuadorianska filmindustrin att för första gången, i samarbete med Ecuadors turisdepartement och marknadsföringsorganisation ProEcuador, presenteras under varumärket ”Ecuador Ama la Vida” - Ecuador älskar livet.

Under eventet visas bland annat filmen Ruta de la luna, av Juan Sebastián Jácome. Filmen, som ännu saknar distribution, är ett utmärkt exempel på den unga ecuadorianska filmvågen. (Ruta de la luna visas ikväll kl. 18 i sal OLYMPIA 3.)

Under Marché du Film representeras Ecuador av:
Arturo Yépez: Producent, deltar med filmen Sin otoño, sin primavera (Iván Mora Manzano – Corporación La República Invisible), en samproduktion med Colombia och Frankrike, filmen Tres (Anahí Honeissen, Daniel Andrade – La Maquinita Producciones) som befinner sig i slutfasen av postproduktionsarbetet och det pågående projektet Sin muertos no hay carnaval (Sebastián Cordero – Carnavalcine). Arturo deltar i Producers Network.

Gabriela Calvache och David Ruf: Regissör respektive exekutiv producent av La puta realidad (Gabriela Calvache – Cineática Films). Detta är ett pågående projekt som har uppmärksammats internationellt: 2012 valdes filmen ut till det första samproduktionsforumet på filmfestivalen i San Sebastián och det internationella producentmötet på filmfestivalen i Cartagena de Indias. 2013 bjöds projektet in att delta i Producers Network på Marché du Film i Cannes. Filmen deltar även i Producers Workshop via den exekutiva producenten.

Micaela Rueda: Chef för produktionsbolaget Ella También Films. Regissör och producent av förproduktionsprojektet Uio: Sácame a pasar, som vann Churubuscopriset för postproduktion (Guadalajara, Mexiko, 2012) och 2011 erhöll medel från Ibermedias fond för samproduktion. Micaela har även regisserat och producerat dokumentären Soñarse muerto, som har premiär på den 12:e internationella dokumentärfilmfestivalen Encuentros de Otro Cine (EDOC) 12 i Ecuador i maj i år.

Juan Carlos Donoso: Medproducent av Soñarse muerto (Micaela Rueda – Ella También Films) och regissör av Saudade (Silencio Films), som befinner sig i slutfasen av postproduktionen och har fått internationellt erkännande, bl.a. har den nyligen tilldelats Global Film Initiative Grant för postproduktionen. Juan Carlos deltar i Producers Network med alla sina projekt.

Hanne Lovise Skartveit: Producent av Feriado (Diego Araujo – Luna Films), film i postproduktionsfasen som har fått priset Heineken Voces av Tribeca Film Institute. Den har också valts ut till Riviera Maya Film Festival inom Riviera LAB, sektionen för pågående projekt. På Marché du Film deltar Hanne Lovise i Producers Network och filmen visas den 18 maj kl. 11.30 i sal RIVIERA 3.

Pablo Arturo Suárez: Regissör av Cuando estalle la mañana, en kortfilm som har valts ut till Short Film Corner, arenan för kortfilmer på Marché du Film i Cannes. Filmen visades också på filmfestivalen i Huelva i Spanien tidigare i år.

Sebastián Arechavala: Chef för produktionsbolaget 2Hermanos Films. På Marché du Film i Cannes (Producers Workshop) representerar han förproduktionsprojektet Flores negras (Gabriela Karolys), som också deltog i Berlinale Talent Kampus 2013, och filmen Corazón (Randi Krarup), en film i utvecklingsfasen. Båda filmerna är regissörernas debutfilmer.

Juan Fernando Moscoso: Presenterar sin debutfilm Quito 2023 (Juan Fernando Moscoso, César Izurieta – El Imaginario Producciones) på Marché du Film i Cannes. Filmen är nästan helt färdigställd och kan vara den första moderna thriller-science fictionfilmen någonsin som har producerats i Ecuador. Filmen visas på Marché du Film den 21 maj kl. 14 i sal GRAY 3.

Kontaktinformation:
Om du vill veta mer om Ecuador kontaktar du:

Related – PR-byrå för Ecuador i Sverige

Karin Toftegaard Matthiesen, PR konsult