Storslam för Ecuador i World Travel Awards South America

Den 20 juli gick 20:e upplagen av World Travel Awards av stapeln. Ecuadors vibrerande och historiska huvudstad Quito visade sig vara en av kvällens starkast lysande stjärnor genom att erövra titeln "Sydamerikas ledande resmål", som under det senaste decenniet innehafts av Rio de Janeiro. Quitos historiska stadskärna var en av de första platserna som togs upp på UNESCO:s världsarvslista (tillsammans med Krakow) 1978. Den ecuadorianska ögruppen Galapagosöarna lade också beslag på utmärkelserna "Främsta gröna hotell” genom Finch Bay Hotel och "Sydamerikas ledande semesteranläggning” genom Arasha Tropical Forest Resort & Spa. World Travel Awards betraktas världen över som de ledande utmärkelserna inom resebranschen. Utmärkelserna tilldelas de varumärken och destinationer som utvecklar och driver branschens standarder för produkter och tjänster. www.worldtravelawards.com

Ecuador framröstat som ett av de fyra bästa resmålen i världen av Lonely Planet

En av de största och mest prestigefulla reseguiderna i världen, Lonely Planet, har presenterat sin lista över de 10 främsta resmålen i världen. I år kom Ecuador på fjärde plats, vilket var den högsta placeringen för något resmål i Nord- och Sydamerika. Ecuador fick bland annat beröm för moderniseringen av ”Tren Crucero”. Moderniseringen av tåglinjen, som öppnades 1908 och betraktas som en av de största tekniska bedrifterna under 1900-talet, innebär att besökare nu kan få se nya delar av landet mellan Anderna och kustområdena. Dessutom kan de få uppleva några av Ecuadors största sevärdheter, till exempel Cotopaxivulkanen och Djävulens näsa.

Cumandá Park i Quito får en ansiktslyftning

Nyligen presenterades planer på att omvandla området kring den gamla stationen i stadsdelen Cumandá i Quito till den största kultur- och friluftsparken i stadens centrum. Projektet, som har en beräknad budget på 50 miljoner kronor, ska stå färdigt i oktober i år. Det omfattar bland annat en bro som ska knyta samman två olika stadsdelar, nya grönområden, en klättervägg, en fotbollsplan, simbassänger, utställningscentrum, konstgallerier och caféer. Nyheten utgör startskottet för en viktig renovering och uppfräschning av ett tidigare nedgånget område. Projektet ingår i en större plan för att bygga om Quitos historiska centrum och förbättra livet för invånarna. Dessutom är tanken att fler utländska besökare ska lockas till området.

Nytt konst- och kulturtorg öppnas i Tungurahua

Besökare till Tungurahuaprovinsen i Ecuador, hemvist för den majestätiska Tungurahuavulkanen, kommer nu att mötas av en utställning med traditionell konst och lokalt hantverk tack vare invigningen av det nya konst- och kulturtorget Llikakama Kapillapamba. Torget innehåller 41 olika butiker samt ett museum som visar upp områdets och lokalbefolkningens historia. Under invigningsceremonin tillägnades det nya torget Moder Jord av lokalinvånarna och de högt uppsatta gäster som fanns på plats. Den nya hyllningen till traditionell konst och hantverk har kostat 2,5 miljoner kronor att bygga och kommer att ha öppet dagligen från 08:00 till 20:00.

”Missionären” Pepes berömmelse växer på Galapagosöarna

Förra månaden inträffade årsdagen av Ensamme Georges död, och nu är det ”missionären” Pepe som är den senaste ikonen för ön St Cristobal. Pepe är den sista tama sköldpaddan på Galapagosöarna och bodde hos de franciskanska missionärerna ända fram till att han i september 2012 flyttades till Galapagos nationalpark. Till en början antogs Pepe vara en jättesköldpadda från Galapagos, men genetiska tester har nu avslöjat att han tillhör en sällsynt, hotad art som lever vid Wolfvulkanen på ön Isabela. Eftersom det i praktiken vore omöjligt för Pepe att återvända till sin naturliga hemvist har ett 20 kvadratmeter stort område inrättats för att återskapa Pepes naturliga omgivningar så långt som möjligt. Det är det första försöket att ta hand om en sköldpadda av någon art på San Cristobal sedan Ensamme Georges död.

• ekvatorn
  • galapagosöarna
  • vulkan
  • turism