Edelman blir PR-byrå för Estland och Tallinn- Europas kulturhuvudstad 2011

Under 2011 är Tallinn inte bara Estlands huvudstad utan också hela Europas kulturhuvudstad. På uppdrag av Estlands turistråd kommer Edelman hantera kommunikationen mot den svenska marknaden.

- Att representera den estniska turistbyrån i Sverige är en ära och ett stort ansvar för oss. Det innebär inte bara att stötta Estland och Tallinn som Europas kulturhuvudstad utan även att stärka utvecklingen av den europeiska kulturen. Förutom att kommunicera viktiga nyheter och sköta förfrågningar om Estland och Tallinn från media, företag och allmänhet är vårt uppdrag att stärka bandet mellan Sverige och Estland samt att bana väg för en framtida utveckling av affärer, resor och kulturindustrin säger Roland-Philippe Kretzschmar, tf VD Edelman Stockholm.

Under Tallinns år som Europeisk kulturhuvudstad kommer Edelman att utföra alla aktiva kommunikations och PR-aktiviteter i samarbete med den estniska turistbyrån. Edelman kommer att vara den primära kontakten och länken mellan Estland och den svenska marknaden samt sköta alla förfrågningar, förslag och idéer i samband med Estland och Tallinn 2011.

- Efter forskning och rekommendationer från partners valde vi Edelman som vår officiella representant i Sverige, de har en stark meritlista och tidigare visat att de framgångsrikt kan genomföra utmanande uppdrag. Vi ser fram emot ömsesidigt givande och fördelaktigt samarbete med Edelman som från och med nu hanterar vår kommunikation i Sverige säger Tarmo Mutso, globalchef för estniska turistrådet.

Historiskt sett är kulturhuvudstaden Tallinn Estlands största kulturella evenemang. Året som europeisk kulturhuvudstad innebär att några av världens mest kända personer besöker Tallinn och under 2011 kommer något speciellt hända i staden varje dag. Även flera festivaler kommer att arrangeras, däribland Tallinn Maraton och Maritime-dagar samt utställningar, musikevenemang med mera.

Nyhetsuppdateringar och information om Estland hittar du här: http://www.visitestonia.com

Ytterligare uppgifter:
Programmet "Främjande av Estland som turistmål" sponsras av EUs regionala utvecklingsfond.

För mer information kontakta:
Roland-Philippe Kretzschmar, Edelman Stockholm
Telefon: 08 54 54 55 75, e-mail: roland.kretzschmar@edelman.com

Henrik Göthlin, turistchef i Sverige för Estonian Tourist Board
Telefon: 08 23 60 18, e-mail: henrik.gothlin@eas.ee

• PR, kommunikation

• edelman
  • tallinn
  • pr-kommunikation
  • kulturhuvudstad
  • estland

• Stockholm

Edelman Stockholm ingår i det familjeägda globala byrånätverket Edelman med 3 000 anställda i 51 kontor i alla världsdelar. Stockholmskontoret är också centrum för det nordiska nätverket Nordic Hub som täcker Norden och Baltikum.

Linda Waxin

Presskontakt VD +46 (0) 70 768 55 51