Förtroenderas för NGO:er och förtroendeboost för gammelmedia

Resultaten från Edelman Trust Barometer visar att svenskarnas förtroende rasar för ett flertal branscher och institutioner under 2011. Men vissa har också klarat sig enastående väl genom förtroendekrisåret.

Förtroendet för svenska NGO:er, ideella och icke-statliga organisationer, har rasat med tolv procentenheter* under året som gått. Idag är det endast 25 procent av svenskarna som uppger att de har förtroende för NGO:erna, de globala siffrorna visar på det dubbla. I Europa är det bara Ryssland som har lägre förtroende än i Sverige.

Såväl offentlig sektor som företag ligger relativt still i förtroendemätningen jämfört med året innan*. Trots det har offentlig sektor sänkt sitt förtroende med två procentenheter samtidigt som företagen ökat med samma siffra vilket gör att företagen, med 54 procent förtroendestöd, närmar sig den offentliga sektorns siffra på 62 procent.

Även medier som institution har gått svagt uppåt* under 2011, sett till hela befolkningen är det nu 30 procent av svenskarna som anger att de har förtroende. Förtroendet är däremot fortfarande lågt mot det globala genomsnittet, som ligger på 53 procent.

Förtroendet för energibranschen rasar i Sverige. Skillnaden mot året innan är hisnande 18 procentenheter* bland välutbildade svenskar, vilket ett flertal nationella kriser tros ligga bakom. Helena Olssén, el- och samhällsanalytiker på Svensk Energi, är inte förvånad.

-       Det nuvarande opinionsläget för elbranschen är liknande och beror på ett flertal faktorer, till exempel de kalla vintrarna, kärnkraften som stod still och politiska beslut. Oavsett vad har vi i branschen ett jobb att göra. Bland annat måste vi förändra vårt sätt att kommunicera. Vi har nämligen gjort en undersökning som visar att många kunder känner att de är beroende av el och samtidigt inte vet hur de kan påverka sina kostnader för den. Dessutom använder vi i branschen begreppet kilowattimme som bärande i vår kommunikation vilket det är få kunder som kan relatera till; vad den kostar och vad man kan använda den till? Därför har vi startat ett långsiktigt projekt som syftar till att förändra vår kommunikation och hjälpa våra kunder att bli medvetna elanvändare.

Den svenska bilbranschen genomgår även den en förtroendekris. Bland välutbildade svenskar uppger nu endast 52 procent att de har förtroende för branschen, ett tapp på nio procentenheter* sedan 2011.

Livsmedelsbranschen är årets stora förtroendevinnare, en bransch som ökat med tolv procentenheter* under året som gått. Peter Wannding, kommunikationsansvarig på Livsmedelsföretagen, tror att livsmedelsindustrins lyhördhet för de senaste årens intensiva matdebatt är en viktig förklaring till det ökade förtroendet.

-          Företagen har blivit öppnare och tydligare med saker som varifrån råvarorna kommer, hur produktionen går till och användningen av tillsatser. Den ökade insynen tror jag har fått till följd att många konsumenter tycker att kritiken mot livsmedelsindustrin varit överdriven.

Resultaten från Edelman Trust Barometer visar dessutom att svenskars förtroende för traditionella medier som informationskälla om företag har ökat med 21 procent-enheter* på ett år. Störst förtroende bland befolkningen har radio, TV, dagstidningar samt tidskrifter och affärsmagasin. Tydligast är förtroendeökningen bland etermedier, där radio (60 procent) och TV (56 procent) ökat med 27 respektive 28 procentenheter under 2011. Tätt därefter återfinns dagstidningar och tidskrifter/ affärsmagasin (42 procent) vars förtroende bland svenskar ökat med 14 procentenheter under samma period. I botten återfinns bloggar (4 procent) och mikrobloggar (4 procent) som båda dessutom tappat förtroende jämfört med föregående år.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Linda Waxin, VD Edelman Stockholm
linda.waxin@edelman.com, 070-768 55 51

Om Edelman Trust Barometer
Edelman Trust Barometer är en global, årlig undersökning som handlar om förtroende för företag, branscher och organisationer. Nu presenteras den för tolfte året i rad och bygger på 30 000 respondenter i 25 länder runt om i världen, med 1 200 respondenter i Sverige. Undersökningen genomfördes av StrategyOne och bygger på online-intervjuer som genomfördes i slutet av 2011.

Globalt 25 deltagande marknader: Argentina, Australien, Brasilien, Kanada, Kina, Frankrike, Tyskland, Hong Kong, Indien, Indonesien, Irland, Italien, Japan, Malaysia, Mexiko, Nederländerna, Polen, Ryssland, Singapore, Sydkorea, Spanien, Sverige, UAE, U.K. och USA.

*Undersökningen bygger på svar från 1 000 personer (”General Population”, 18+ år) samt 200 personer (”Informed Public”, 25-64 år, höginkomsttagare, högskole-/universitetsexamen, konsumerar nyhetsmedia flera gånger i veckan och följer debatten löpande). Alla jämförande resultat bygger på svar från ”Informed Public”.

• PR, kommunikation

• 2011
  • edelman trust barometer
  • fötroende
  • ngo
  • livsmedel
  • ideella och icke-statliga organisationer
  • förtroendekrisåret
  • tidskrifter
  • affärsmagasin

• Stockholm

Edelman Stockholm ingår i det familjeägda globala byrånätverket Edelman med 3 000 anställda i 51 kontor i alla världsdelar. Stockholmskontoret är också centrum för det nordiska nätverket Nordic Hub som täcker Norden och Baltikum.

Linda Waxin

Presskontakt VD +46 (0) 70 768 55 51