Populära whiskysorter tar hem prestigefulla priser

Populära whiskysorter tar hem prestigefulla priser

Laphroaig vann hela tre medaljer på Stockholm Beer & Whisky Festival i år. Det var för den 18-åriga whiskyn, för Vintage från 1989 och för Quarter Cask. Vintage 1989 är exklusivt framtagen för Norden.

Stockholm Beer & Whisky Festival är världens största och äldsta whiskymässa och har hög internationell status. I årets tävling ingick 350 olika whisky och mässan arrangerades för 23:e året i rad. Med på mässan i år var även Laphroaigs egen Master Distiller, John Campbell.

-I am very excited to hear that Laphroaig whisky continues to receive this recognition from The Stockholm Beer and Whisky Festival. It all comes down to the people working hard on the site ensuring our traditions are upheld and to produce the best possible liquid we can, säger John Campbell Master Distiller på Laphroaig.

Medaljer:

Peaty Malt (öppen klass), 13 år och äldre

Guld- Laphroaig 18 YO 18 år

Silver- Laphroaig 1989 Vintage

Peaty Malt (öppen kategori), upp till 8 år

Silver- Laphroaig Quarter Cask

Om Laphroaig
Laphroaig är en single malt whisky från ön Islay utanför Skottlands västkust. Laphroaig kännetecknas av sin kraftigt rökiga smak, sälta och jordighet. Torven som ger Laphroaig sin karaktäristiska smak är unik för Islay då den har en bas av sjögräs till skillnad från torv från fastlandet som innehåller mycket trä. Hos Laphroaig kallröker man torven för att så mycket smaker som möjligt ska sätta sig i maltkornen.

För bilder eller ytterligare information, kontakta:
Martina Schönbeck, Brand Manager på Edrington, 070-632 57 78, martina.schonbeck@edrington.se.

Ulrika Ekström, presskontakt OakRiver, tel 0708-13 01 04, ulrika@oakriver.se