Eductus inviger ny skola för vuxenutbildning i Jönköping

Under en högtidlig ceremoni med musik och tal invigdes Eductus nya skola i Jönköping. En av skolans elever klippte bandet. Det blir startskottet för Eductus skolverksamhet i Jönköping. Utbildningen bedrivs på uppdrag av Jönköping kommuns vuxenutbildning och kommer omfatta ungefär 800 elever, de flesta inom svenska för invandrare och kurser på grundskolenivå.

Språket är vägen till integration

Arbetslösheten i Jönköpings län ligger på 2,6 procent bland inrikes födda. Det är den lägsta i landet enligt Arbetsförmedlingen. Dock är 22,4 procent bland utrikesfödda arbetslösa, en ökning sedan 2016. I december presenterades Arbetsförmedlingens prognos för 2018. Den visar att högkonjunkturen i länet fortsätter och att företag upplever en stark efterfrågan på varor och tjänster. Flera branscher upplever dock stora svårigheter att rekrytera och kompetensbristen kan hindra tillväxten.

- För att företag och offentlig sektor ska klara kompetensförsörjningen måste vi gemensamt lyckas med integrationen. Språket är en viktig nyckel för etablering och delaktighet i det svenska samhället, säger Charlotte Staaf, verksamhetsansvarig på Eductus i Jönköping.

Jobbet i fokus för att eleverna ska lyckas

- Vi vill erbjuda en utbildning med hög kvalitet som gör att eleven snabbt kan klä på sig det de behöver för att ta sig ut i arbetslivet. Vi har tydligt jobbfokus för elever och deltagare i våra verksamheter. Vår vision säger 100% i jobb. Målet är hela tiden arbete eller en tydlig förflyttning närmare arbete, oavsett vad man studerar hos oss, säger Charlotte Staaf.

Pia Alm Böö som är verksamhetschef på Eductus kommundivision är nöjd med sitt team.

- I juni 2017 blev det klart att Jönköpings kommun gav oss förtroendet att bedriva sfi, samhällsorientering och grundläggande vuxenutbildning. Vi har sedan dess jobbat intensivt för att hitta det bästa teamet av lärare och ledare för att ge våra elever så goda förutsättningar som möjligt för att de i slutändan ska komma in på arbetsmarknaden. Vi ser fram emot samarbetet med Jönköpings kommun där vi tillsammans kommer att skapa nytta för både samhälle och individ.

Korta fakta

• Uppdraget omfattar sfi och, samhällsorientering och grundläggande vuxenutbildning.
  • Skolan ligger på Kaserngatan 14, Jönköping.
  • Eductus är redan en etablerad leverantör av arbetsmarknadsutbildningar i Jönköping. Detta görs i samarbete med Arbetsförmedlingen.
  • Vi har totalt 14 skolor i landet (inkl Jönköping) och finns på ca 70 orter.
  • Eductus har 6000 elever på våra skolor och 9000 deltagare inom arbetsmarknadsutbildning.

Har du pressfrågor, kontakta

Charlotte Staaf, verksamhetsansvarig Eductus Jönköping