Framgångsrikt integrationsprojekt i Falköping

Eductus har på uppdrag av Falköpings kommun och Arbetsförmedlingen genomfört ett pilotprojekt i Falköping. Projektet syfte har varit att ta tillvara på nyanländas kompetens. Projektet fångar upp människor som har lärarutbildning från sitt hemland eller vill och ambition att arbeta som lärare i Sverige. Deras uppgift i svenska skolan blir att vara stöd till läraren och till eleven på modersmål. Projektet avslutas den 22 juni. Av de 19 elever som avslutat utbildningen har samtliga fått jobb!

• Projektet är ett samarbete mellan Arbetsförmedlingen, Falköpings kommun och Eductus och drivs inom ramen för utbildning i yrkessvenska.
  • Projektet syfte är ta till vara på den kompetens som finns hos flyktingar som kommit till Sverige. De flesta deltagarna har lärarutbildning från sitt hemland. Efter avslutad utbildning får man titeln Modersmålsstödjare/Studiehandledare. De kommer att arbeta som stöd till eleverna och extra resurs till läraren.
  • Utbildningen är 6 månader.
  • Deltagarna har antingen arabiska, somaliska eller tigrinja som modersmål.
  • Alla 19 deltagare har redan fått jobb.
  • 22 juni kl 8:30-9:15 har klassen avslutningsfirande. Då finns möjlighet att tala med elever och lärare samt representanter från Arbetsförmedlingen och Falköpings kommun.

ANSVARIG LÄRARE BERÄTTAR OM PROJEKTET

Pilotprojektet riktar sig främst till nyanlända och nu har samtliga deltagare fått anställning på skolor i kommunen.

– Det är Arbetsförmedlingen som gjort matchningen, de har både tittat på pedagogisk erfarenhet och personlig lämplighet när de valt ut deltagarna. Jag tror att många kommuner kan jobba med liknande upplägg och vi delar gärna med oss av våra erfarenheter, säger Niklas Rodin som är lärare och samordnare i yrkessvenska på Eductus i Falköping.

Praktik varje vecka
Utbildningen är sex månader lång och de som utexamineras är både modersmålsstödjare och studiehandledare. Niklas Rodin förklarar skillnaden.

– Modersmålsstödjare arbetar oftast i förskolan medan studiehandledare främst arbetar i grundskolan och på gymnasiet. Deras uppdrag är att stötta elever med samma modersmål i deras kunskapsinhämtning. Under utbildningen har de varje vecka gjort praktik på skolor där de fått testa sina förmågor på riktigt, berättar han.

Utbildningens innehåll fokuserar i stor utsträckning på att göra deltagarna trygga i sin yrkesroll. De flesta har pedagogisk bakgrund men det finns också civilingenjörer och ekonomer bland deltagarna, som Arbetsförmedlingen ansett vara särskilt lämpade.

– Vi ger dem insikt och redskap för att kunna orientera sig i svensk skola och vi hjälper dem att bli säkrare i sin kommunikation med elever och vårdnadshavare. Det handlar bland annat om kunskaper kring styrdokument och förskolans och skolans uppdrag.

– Vi har hela tiden ett andraspråksperspektiv i det vi gör. Utbildningen innehåller många praktiska övningsmoment där deltagarna tränar sin förmåga att stötta eleven i kunskapsutvecklingen. Vi har sett att deltagarna haft en stark språklig utveckling under utbildningen, säger Niklas Rodin.

Falköping är en av de kommuner som tagit emot många nyanlända den senaste tiden. Många nyanlända elever har börjat på de skolor som ligger i kommunen och behovet av modersmålsstödjare och studiehandledare som kan somaliska, arabiska och i viss mån tigrinja, är stort.

Träff med rektorer
Nyligen anordnares en träff på Eductus där de 19 deltagarna på utbildningen fick träffa rektorer från kommunens skolor. Niklas Rodin beskriver upplägget som en annorlunda form av speed-dejting.

– Alla deltagare fick presentera sig och berätta om sina erfarenheter från utbildningen och praktiken. Därefter satte sig deltagarna och rektorerna i grupper där de hade snabbintervjuer.

Vi har avslutningsfirande den 22 juni. Då får eleverna sina intyg. Samtliga har fått någon form av anställning på en skola.

– Det är givetvis jättebra och roligt. En av de främsta framgångsfaktorerna har utan tvekan varit att deltagarna har haft praktik varje vecka och att vi haft många praktiska övningar i hur man stöttar elever, säger Niklas Rodin.

– Vi har gjort avstämningar under hela pilotprojektet, i den styrgrupp vi haft tillsammans med Arbetsförmedlingen och Falköpings kommun. Rektorerna är nöjda och deltagarna är nöjda. De allra största vinnarna är naturligtvis eleverna ute på skolorna och vi hoppas att fler får det här stödet.

Niklas Rodin, Lärare och samordnare i yrkessvenska
T: 0500-381689
E: niklas.rodin@eductus.se

• snabbspår
  • falköping
  • modersmål
  • studiehandledare
  • modersmålsstödjare
  • nyanlända
  • integration
  • eductus
  • arbetsmarknadsåtgärder

Mot nya mål

Eductus grundades 1991 och är idag ett av Sveriges största företag inom vuxenutbildning. Vi har cirka 600 medarbetare på 70 orter runt om i Sverige. Vi erbjuder bland annat yrkessvenska, jobbcoachning, komvux, SFI, yrkesutbildning och rekrytering. Vi tror på alla människors lika värde och vill bidra till ett bättre Sverige. Vi ingår i Academedia, norra Europas största utbildningsföretag.