Polis, politiker och företagare möter arbetslösa invandrare

Fredag 8:e november har vi företags- och integrationsmässa hos oss på EVA-projektet i Göteborg. Företag, politiker, myndigheter, Handelskammaren med flera presenterar sig långtidsarbetslösa med invandrarbakgrund.

EVA-projektets bakgrund

I EVA samlas personer som gått arbetslösa i många år. Tidigare ramlade de ofta mellan stolar och bollades runt, runt i olika åtgärder. Vi skapar istället en plattform där vi ser till varje individ och erbjuda dem olika alternativ (vägledning, yrkesutbildning, yrkeserfarenhet, snabbare komplettering av tidigare utbildning) på en och samma plats.

Målet är att snabbare komma ut på arbetsmarknaden. Projektet finansieras av ESF-rådet (Europeiska socialfonden).

Eductus leder verksamheten i mycket nära samarbete med AF Angered och AF Gamlestaden.

Resultat hittills:

490 inskrivna sedan starten april 2012

94 är ute i utbildning

77 ute i anställning

4 st i starta eget

214 ute i praktik

Detta projekt ligger på drygt 45 procent ut i arbete ("riktiga anställningar", inte praktik), utbildning eller starta eget. Vi har ständigt ca 20 procent ute i praktik. Nyckeln till det lyckade resultatet är att de får vara här en längre tid med tydligt mål, planering som verkligen utgår från varje individs behov, samt det täta samarbetet med Arbetsförmedlingen)

EVA-bloggen: http://eductuseva.wordpress.com/about/

Plats: Rullagaregatan 2 i Gamlestan.

Tid: Invigning 9.30 – mingel vid tolvsnåret.

Vill du veta mer eller komma förbi? Kontakta:

Nadja Wolmhagen

T: 46 (0)31-704 72 42

M: 46 (0)707 90 80 69

E: nadja.wolmhagen@eductus.se

• arbetslöshet
  • arbetsmarknadsåtgärder
  • långtidsarbetslös

Eductus hjälper privatpersoner och företag och är experter på coachning och utbildning. Vi  är 900 medarbetare och finns på 70 orter i Sverige. En film om vår värdegrund hittar du här: http://www.youtube.com/watch?v=pHS-00yjZpE