Hur du kan jobba hemifrån i snökaoset

(Bild: © Mishkaki | Stock Free Images &Dreamstime Stock Photos)

Idag är det snöoväder i stockholmsområdet, trafiken står stilla och många undrar hur man kan arbeta hemifrån.

Med dagens teknik är det enkelt! Nästan alla har idag både en mobiltelefon och bredband till hemmet. Genom att företaget har en mobil växel eller en IP-telefonilösning, kan alla med skrivbordsarbete jobba lika effektivt hemma som på kontoret.

Ringer det på det fasta kontorsnumret kan samtalet enkelt kopplas vidare till mobilen. Den som ringer ut från mobilen kan visa sitt fasta kontorsnummer för mottagaren. Du kan alltså prata med dina kunder precis som om du vore på kontoret.

Med chat och SMS från datorn, blir det enkelt att kommunicera med kolleger även när man sitter hemma. Många av dessa lösningar tillåter även att du ser alla kollegers status -  om de är tillgängliga, på lunch, eller om de sitter upptagna och inte vill bli störda. På så sätt kan du vara lika nåbar för kollegerna som du är på jobbet.

Till och med den som sitter i en supportroll eller på ett call center kan ta emot samtalen hemma. Den nätbaserade växeln skickar samtalen till den som står i tur, även om man inte sitter just på kontoret.

Du kan läsa mer om hur sådana kommunikationslösningar för företag fungerar här.

Hör av dig till oss på Efftel om du vill veta mer om hur man enkelt kan låta personalen jobba hemifrån när det behövs!

• mobil växel
  • hemifrån