Efftel introducerar wholesale av molnbaserad telefoni

Stockholm den 10 april 2013: Efftel förvärvar Licencia Solutions AB med dess tjänsteplattform NetEx. Med förvärvet öppnar Efftel en ny grossistmarknad för telefonilösningar i Sverige.

Efftel AB har per den första april förvärvat Licencia Telecom AB:s dotterbolag Licencia Solutions AB. Licencia Solutions har sedan 2009 byggt upp Licencia NetEx - en portfölj av kommunikationstjänster som sålts via Licencias återförsäljare. Kärnan i NetEx är en plattform från det prisbelönta svenska företaget Telepo.

NetEx ger dem som säljer till företag möjligheten att erbjuda sina kunder en professionell mobil växel och lösningar för kommunikation som tjänst. Den typen av lösningar har de senaste åren tagit ökande marknadsandelar på marknaden för företagsväxlar.

”Med NetEx har Licencia bevisat att det går utmärkt att sälja mobilintegrerade kommunikationslösningar på grossistbasis. Efftel kommer nu att erbjuda detta brett till alla som jobbar mot företagsmarknaden och som uppfyller våra kvalitetskriterier”, säger Per Björklund, styrelseordförande i Efftel.

”Den Telepo-baserade plattformen för NetEx blir dessutom ett bra komplement till Efftels befintliga infrastruktur”, berättar Per Björklund.

“Vi har under en tid letat efter en samarbetspartner i syfte att få verksamheten att utvecklas och nå de mål som vi har haft. Viktigt har också varit att vi och våra återförsäljare även fortsättningsvis skall ha tillgång till NetEx. Vi känner att vi nu hittat en lösning som skall framtidsäkra NetEx på marknaden”, säger Christer Joelsson, VD för Licencia Telecom AB.

”Efftel har under en längre tid arbetat med hostade lösningar och har en väl uppbyggd support- och teknikavdelning. Detta gör att vi är övertygade om att NetEx skall bli ett starkt erbjudande på marknaden i framtiden. Vi ser även att Efftel och Licencia, som har mycket gemensamt, kan samarbeta på flera områden framöver”, säger Christer Joelsson vidare.