EG fortsätter växa efter positivt årsresultat

EG ökade omsättningen under ett år präglat av tillväxt, omstrukturering och förvärv. Omsättningen ökade med 2,1 procent till 2 005 miljoner kronor. Resultatet (normaliserat EBITDA) ökade med 17,5 procent till 281 miljoner kronor. Tillväxten förväntas fortsätta även under kommande år, främst genom fortsatt kundfokus.

Den skandinaviska IT-koncernen, med huvudkontor i Danmark, stärktes under 2014, speciellt gällande årets resultat. Omsättningen uppgick till 2 005 miljoner kronor, vilket är en ökning med 2,1 procent jämfört med 2013. Samtidigt ökade resultatet med 17,5 procent till rekordhöga 281 miljoner kronor (normaliserat EBITDA).

"Vi är nöjda med tillväxten och förväntar oss att den fortsätter även under 2015. Vi har under de senaste åren arbetat med att förändra vår intäktsfördelning för att öka intäkter från molnlösningar, fasta serviceavtal och mjukvara. Det har haft en positiv inverkan på vårt resultat", säger Leif Vestergaard, VD för EG.

EG förvärvade under 2014 företagen Tactitus, EMAR, EM-Soft, IT Minds och Team Online. EG tog också i december över CGI:s IT-lösning för mode- och textilindustrin.

Omorganisation stärker kundfokus

Betydande resurser investerades under 2014 i en omorganisation som ska lägga grunden för kommande års expansion och intäkter. Bland annat har antalet divisioner minskat från sju till fyra.

"EG är kända för ett starkt branschfokus, och det kommer även i fortsättningen vara bolagets DNA. Omorganisationen har genomförts för att i ännu större utsträckning kunna leverera lösningar som är anpassade till olika typer av kunder. För stora kunder innebär det att vi kan implementera komplexa projekt för att sedan även hjälpa till med den dagliga driften av hela installationen. De mindre företagen kommer att få fler ”ready to go”-lösningar via molnet för en fast månatlig avgift. När vi genomfört detta, kan vi erbjuda tjänster inom en större andel av kundernas totala IT-behov. Med vår stora kundbas ökar det tillväxttakten under kommande år", säger Leif Vestergaard.

Förvärv med skandinaviskt fokus

EG planerar för nya förvärv under 2015. Det första förvärvet, det svenska konsultföretaget Medius Dynamics, presenterades i januari.

"En bra gissning är fortsatta förvärv. EG är känt för att vara marknadsledande inom ett flertal branscher i Danmark, något vi är på god väg mot även i Norge och Sverige. Vi utvärderar löpande olika förvärvsmöjligheter, både för att stärka positionen i branscher vi befinner oss i samt för att uppnå en bättre balans mellan länderna ", säger Leif Vestergaard.

Idag har EG över 1 600 anställda i Danmark, Sverige och Norge.