Midsona fortsätter tillväxtresan: Implementerar nytt koncerngemensamt affärssystem i molnet

Nytt koncerngemensamt affärssystem i molnet ska stötta Midsonas fortsatta tillväxtresa med sikte på nya marknader i Europa. Koncernen har därför valt it-tjänsteföretaget EG som samarbetspartner för verksamhetsprojektet och molnlösningen Infor Cloud Suite 13.4.

Midsona är en av Nordens ledande koncerner inom hälsa och välbefinnande. Bolaget har vuxit snabbt de senaste åren genom förvärv av varumärken som Kung Markatta och danska Urtekram. Midsona fortsätter nu sin tillväxtresa och har siktet inställt på nya marknader i Europa. Bolaget har därför påbörjat ett verksamhetsprojekt tillsammans med it-tjänsteföretaget EG för att implementera ett koncerngemensamt affärssystem i molnet.

- Tidigare hade vi flera olika sätt att bedriva en verksamhet på och flera separata plattformar. Vi har därför valt att implementera ett koncerngemensamt affärssystem som inkluderar processer för finans, inköp, logistik, tillverkning, kundorder, kvalitet och prognos. Vi hoppas kunna uppnå ökad verksamhetskontroll, förbättrad effektivitet och bättre förhandlingsstyrka vid exempelvis inköp. Men framförallt ska det finnas en best practice för hur nya förvärv integreras i vår verksamhet, säger Lennart Svensson, CFO på Midsona.

Vikten av en samarbetspartner med branschkunskap

Midsona har valt it-tjänstebolaget EG som partner och molnlösningen Infor M3 Food & Beverage Cloud Suite 13.4. Målet med projektet är att skapa ett koncerngemensamt affärssystem i molnet som både stöttar den befintliga verksamheten och möjliggör framtida förvärv. En avgörande faktor i valet av samarbetspartner var gedigen branschkunskap.

- För oss var det viktigt med en samarbetspartner som har kunskap om de system som var aktuella och att kunna göra en relevant förstudie. EG har också styrkan och musklerna som krävs för att genomföra ett projekt i den här storleken. Vi känner oss trygga med den branschkompetens som EG:s konsulter besitter och deras förmåga att arbeta på kundens sida, säger Lennart Svensson, CFO på Midsona.

- Vi är stolta över samarbetet med Midsona och att få vara en del av deras fortsatta tillväxtresa genom att hjälpa dem att knyta ihop bolagets varumärken till en gemensam koncern. Med Infor M3 Cloud Suite 13.4 får Midsona ett standardiserat, branschanpassat och framtidssäkert affärssystem som stöttar verksamhetens fortsatta tillväxtresa, säger Mårten Winther, kundansvarig på EG.

Projektet är nu i startgroparna och Midsona beräknar att affärssystemet går live i början av 2018.

Om Midsona

Utvecklar och säljer produkter som hjälper människor att må bättre. Midsona Sverige marknadsför väldokumenterade produkter inom ekologiska livsmedel, hälsolivsmedel, egenvård och hygien för dagligvaruhandeln, för apotek och för hälsofackhandeln. Midsona vill göra det lättare för alla människor att själva bidra till sundare liv i vardagen. Midsona Sverige ingår i den nordiska koncernen Midsona som är noterad på Stockholmsbörsen.

• cloud
  • molnet
  • infor m3
  • it
  • livsmedel
  • affärssystem
  • erp
  • midsona
  • eg sverige

Om EG

EG är Skandinaviens ledande it-tjänsteföretag med över 12 000 kunder. EG grundades 1977 och har idag mer än 2 000 medarbetare på 30 kontor i Skandinavien. EG:s affärsidé bygger på nära kundrelationer och djup branschkännedom. EG hjälper sina kunder att uppnå ökad produktivitet och konkurrenskraft med hjälp av branschspecifika it-lösningar. Läs mer på eg.se.