Kalle Anka & C:o startar uppfinnartävling

Kalle Anka & C:o gör en satsning på uppfinningar och inleder ett samarbete med Finn Upp och Tekniska Museet. Dessutom har barnprogramprofilen Beppe Singer engagerats som gästredaktör för fem specialnummer med uppfinnartema. Kalle Anka & C:o har som ambition att verka för kul lärande och fortsätter nu på den inslagna vägen, genom att starta en uppfinnartävling för barn. I juryn medverkar bland andra Petra Wadström, en av Sveriges nutida främsta uppfinnare.

Kalle Anka & C:o:s satsning på kul lärande fortsätter och för första gången arrangerar tidningen en stor uppfinnartävling. Syftet är att bidra till att främja barns och ungdomars kreativitet, skaparglädje och fantasi. Kalle Anka & C:o Oppfinnartävling genomförs i samarbete med Finn Upp och Tekniska Museet i Stockholm.

Dessutom kommer fem specialnummer med uppfinnartema att ges ut under hösten. Numren innehåller specialskrivna serier på temat uppfinningar. Barnprogramprofilen Beppe Singer medverkar som gästredaktör och har varit med och utvecklat särskilda faktauppslag om framtidens uppfinningar.

– Det har varit otroligt roligt att få komma in bakom kulisserna och se hur det går till när min barndoms mest lästa och älskade tidning kommer till liv. Jag har fått friheten att dela med mig av ett av mina favvo-ämnen, nämligen vad dagens teknik, forskning och uppfinningar öppnar för dörrar åt oss och våra liv i framtiden. Ja, sen har jag ju även blivit medborgare i Ankeborg - det hade jag ALDRIG kunnat drömma om som liten, säger Beppe Singer.

Kalle Anka & C:o Oppfinnartävling är öppen för barn upp till 14 år. Man kan tävla individuellt eller i lag. Tävlingen går ut på att de unga tävlande ska ta fram idéer till nya uppfinningar inom temat ”Uppfinningar för framtiden”.

En tävlingsjury där bland andra Petra Wadström, uppfinnaren bakom ”solvatten”, ingår kommer att välja ut tio bidrag som får närvara vid en prisutdelning på Tekniska Museet i Stockholm den 6 december. Juryn består även av Arild Midthun, Kalle Anka-tecknare, Beppe Singer, Jonas Lidheimer och Ulf Lundin Nilsson, Kalle Anka & C:o, Carolina Olsson, Tekniska Museet och Sofia Talborn Björkvi, Finn Upp.

För mer information om tävlingen och priser, se www.kalleanka.se/Oppfinningar.

Kalle Anka & C:o:s uppfinnarsatsning inleds med nr 34 som finns att köpa i butik från den 19 augusti. Därefter följer övriga uppfinnarnummer med nr 36, 38, 40 och 42.

För mer information vänligen kontakta:
Jonas Lidheimer, PR-ansvarig och Projektledare, Kalle Anka & C:o, Egmont Publishing Kids.       E-post Jonas.Lidheimer@emont.se. Telefon 040 693 94 62.