Resultatframgångar för Egmonts barnprodukter i Norden

Egmont Kids Medias nordiska verksamhet levererade 2011 ett resultat före skatt på 153,4 MSEK, en ökning på 28,2 MSEK jämfört med föregående år. Bolaget, som 2011 samlades under en gemensam ledning har satt kurs mot ett ännu bättre resultat. Det svenska bolaget inom Egmont Kids Media Nordic, Egmont Kärnan, bidrar med ett bra resultat.

Efter en omfattande omorganisation, som förra året kulminerade i att norska Jannicke Haugen fick det övergripande ansvaret för Egmonts nordiska verksamhet inom barn- och ungdomsmedia samt spel och pussel, har verksamheten vitaliserats och kan påvisa en resultatframgång på 28,2 MSEK. Omsättningen i den nordiska enheten var på 1,3 MDSEK, en tillbakagång på 35,2 MSEK i förhållande till 2010.

“Vi är i en situation där vi, i en extremt utmanande marknad, ska skapa lönsam tillväxt i vår traditionella, fysiska verksamhet och samtidigt utveckla en ny digital verksamhet. Att vi trots dessa villkor levererar ett överskott på 11,6 % är jag otroligt stolt över. Det har krävts en stor insats och förändringsvilja av hela organisationen”, säger Jannicke Haugen.

Det positiva årsresultatet är till följd av att krafterna från tre marknadsledande förlag i Danmark (Egmont Serieforlaget), Norge (Egmont Serieforlaget) och Sverige (Egmont Kärnan) samlades och nu, sedan ett år tillbaka, arbetar tätt tillsammans. Den nya nordiska ledningen har fokus på att säkra fortsatt lönsamhet genom bl.a. ett starkare samarbete och optimering av verksamheterna i Norden. Utveckling av digitala aktiviteter som web och mobiltjänster är också ett gemensamt fokusområde.

”Vi börjar se resultatet av att vi arbetar nordiskt. Innovation och effektivitet är nyckelord för att säkra fortsatt lönsamhet i en marknad med generellt fallande upplagor. Vi tror på print i många år framöver, men ett digitalt fotfäste är helt avgörande”, säger Jannicke Haugen.

Bra resultat av Egmont Kärnan trots nedgång i omsättning

Egmont Kärnan hade 2011 en omsättning på 500,5 MSEK, som är 28,4 MSEK lägre än 2010. Årsresultatet före skatt i 2011 var 49,1 MSEK, vilket är 9,1 MSEK högre än året innan. Bolagets positiva resultat i förhållande till den reducerade omsättningen beror till stor del på fokus på lönsamhet i produktportföljen samt neddragningar av omkostnader.

“Det svenska resultatet avspeglar att vi har haft rätt fokus i 2011. Vi har bl.a. haft flera framgångsrika lanseringar såsom Bamse för de yngsta och Goal Junior som har styrkt Egmont Kärnans profil som det självklara valet för barn och ungdom. Försäljningsökningen av Bamseprodukter, tidningen Pets, pussel och spel samt utgivningen av den nya Don Rosa Collection har kraftigt medverkat till att vi har ett fundament för framtida succéer i Egmont Kärnan ”, säger Jannicke Haugen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jannicke Haugen, Sr. Vice President & CEO, Egmont Kids Media Nordic: Telefon + 47 24051306

• egmont kärnan
  • jannicke haugen

Egmont Kärnan AB, med verksamhet i Malmö, är marknadsledande inom barn- och ungdomsmedia samt spel och pussel. Egmont Kärnan AB, som omsätter 500 miljoner SEK och har 105 anställda, ingår i Egmontkoncernen, en av Skandinaviens ledande mediekoncerner, som ger ut medier i över 30 länder, och som med 6 400 medarbetare hade en omsättning 2011 på 1,4 miljarder EUR.