Egmont släpper tidning om uppmärksammade svenska kriminalfall

Egmont släpper tidning om uppmärksammade svenska kriminalfall

Svartsjuka, ouppklarade affärer och offer som helt enkelt varit på fel plats vid fel tillfälle. Vilka var människorna bakom några av Sveriges mest uppmärksammade mordfall? Och vad hände egentligen? Med den nya tidningen Mord som skakade Sverige – 16 klassiska kriminalfall vill Egmont Publishing möta det stora intresset för kriminalhistoria bland många svenskar.

Mord som skakade Sverige – 16 klassiska kriminalfall nystar i några av den svenska kriminalhistoriens mest omtalade och uppmärksammade mysterier, från tidigt 1910-tal fram till 1971. Tidningen vänder sig till alla som gillar spännande läsning om gamla svenska mordfall och oförklarliga brott och är samtidigt en intressant resa genom det svenska rättssamhället under cirka 60 år.

– Vissa brott är svårare att glömma än andra. En del för att de är så skrämmande brutala, med så ofattbart ondskefulla gärningsmän att de för evigt lämnar spår hos oss. Andra för att mördaren, trots en diger polisutredning, kom undan och fallet många år senare fortfarande är olöst, säger Veronica Trajkovski Malheden, redaktör och projektledare på Egmont Publishing.

I premiärnumret får läsarna stifta bekantskap med flera skrämmande fall. Det är svårt att glömma Agneta Nyholm som föll offer för seriemördaren John Lövgren, lustmordet på May Karlsson, vars mördare skulle komma att paralysera en hel stad, eller Hammarbymordet, som gäckade polisen i hela tolv år innan de anhöriga fick svar på sina frågor.

– Kriminologi är väldigt populärt just nu – både i tidningar, på tv och i radiopoddar – och eftersom tidningen innehåller spännande läsning, där polisens förundersökningar varit en viktig del av källmaterialet, med en stark närvarokänsla, som får dig att både rysa och förfasas, har vi stora förhoppningar om att den kommer bli välläst, säger Veronica Trajkovski Malheden, redaktör och projektledare på Egmont Publishing.

Tidningen Mord som skakade Sverige finns att köpa i butik.

För mer information vänligen kontakta:
Jonas Lidheimer, PR- och informationsansvarig, Egmont Publishing, jonas.lidheimer@egmont.se, 0708 63 94 62

Håkan Ström, chefredaktör Hemmets Journal och ansvarig utgivare för Mord som skakade Sverige, 0703 46 57 80