Hon vann årets Bull-SM

Lagom till Kanelbullens dag den 4 oktober har Hemmets Journal och bakprofilen Birgitta Rasmusson utsett Sveriges godaste bulle. Bakom det vinnande receptet står amatörbagaren Elisabeth Ljung från Skövde.

Muscovadosocker, äppelkompott och citron. Det är några av nyckelingredienserna i Skövdebon Elisabeth Ljungs segrande kanelgiffel och som föll juryn, med bakdrottningen Birgitta Rasmusson, i smaken.

– En mycket värdig vinnare och en rasande elegant och god bulle. Elisabeth lyckades med det kanske viktigaste av allt när det kommer till bullbak – en helt perfekt och saftig vetedeg! Valet att göra bullen i giffelform var också klokt, då all den goda kompotten behölls inne i bullen, säger Birgitta Rasmusson.

Hemmets Journal arrangerar en gång om året amatörbaktävlingen Bull-SM. Tävlingen utlyses under våren och reglerna är enkla – skicka in ditt bästa bullrecept på deg gjord av vetemjöl. Juryn granskar därefter noggrant samtliga bidrag, och väljer ut tio favoritrecept som bakas upp och provsmakas.

Passionen för bakning är något som har funnits med årets Bull-SM-vinnare sedan barndomen. Hemma i köket på gården strax utanför Skövde går brödkaveln alltid varm. Vinnarreceptet skapade Elisabeth speciellt för tävlingen.

– Jag blev oerhört överraskad och samtidigt väldigt glad när samtalet kom. Att dessutom ha blivit framröstad av en sådan baklegend som Birgitta Rasmusson känns oerhört ärofyllt. Jag har stor respekt för hennes kunskaper. Hon vet verkligen vad hon pratar om, säger Elisabeth Ljung, vinnare av Bull-SM 2019.

I det nya numret av Hemmets Journal, nr 41 som finns att köpa i butik, intervjuas Elisabeth och läsarna får ta del av receptet till Sveriges godaste bulle 2019. Högupplösta pressbilder finns att ladda ner från Egmonts pressrum hos Mynewsdesk.

Förutom Birgitta Rasmusson bestod juryn i Bull-SM 2019 av redaktionsmedarbetare på Hemmets Journal.

För mer information vänligen kontakta,

Marie Flodin, redaktionschef på Hemmets Journal, 0735 323 506, marie.flodin@egmont.se

Jonas Lidheimer, PR- och informationsansvarig, Egmont Publishing, 0708 63 94 62, jonas.lidheimer@egmont.se