Stor efterfrågan på bostadsrätter i Gårdsten

Stor efterfrågan på bostadsrätter i Gårdsten

Uppe på Gårdstensbergen, med utsiktsläge över älven, växer Egnahemsbolagets nya bostadsområde på Kryddhyllan fram. Försäljningen av radhusen i bostadsrättsform påbörjades nyligen och efterfrågan är stor.

– Säljstarten har varit lyckad, nästan alla radhusen är redan sålda och intresset för de resterande är stort. Vi har träffat rätt i arkitektur, planlösning och hemmakänslan, säger Mikael Dolietis, VD på Egnahemsbolaget.

Gårdsten utvecklas med egnahem

Sommaren 2018 står Brf Kryddhyllan klar. De trettiofyra radhusen byggs i två plan och har 3-4 sovrum, om totalt ca 116 kvm. Alla hus har två uteplatser, varav en är i västerläge. Och med naturen alldeles runt husknuten finns alla möjligheter till fina promenadstigar och picknickgläntor. Några kilometer bort ligger Vättlefjäll, ett av Göteborgs största naturområden.

– Det höga och fina läget lockar många, bekräftar Mikael Dolietis. Det här är fjärde etappen av egnahem vi bygger i Gårdsten. Vi var länge det enda byggbolaget här och då fanns det i princip bara hyresrätter här. Nu har fler aktörer upptäckt vilket sug det finns efter bostadsrätter och småhus här, säger han.

Egnahemsbolaget har som uppdrag att fokusera på att bygga i områden som domineras av hyresrätter. Det gör det möjligt för invånarna i dessa stadsdelar att äga sin bostad.

– Merparten av de som köper bor redan idag runt om i Angered. När man får råd att köpa ett eget boende väljer många Gårdsten, som är en del av Angered. Det visar att man trivs i området, avslutar Mikael Dolietis.