Fredrik Gamrell i boken ”Så ökar vi bostadsbyggandet”

Den 20 november släpptes boken ”Så ökar vi bostadsbyggandet”.  Antologin ger utrymme för ett antal personer som är väl insatta i förhållandena i branschen att ge sin personliga syn på bostadsbyggandet. En av skribenterna är Fredrik Gamrell, Chief Financial Officer på Einar Mattsson AB.

På temat ”Vägen till en fungerande bostadsmarknad” lyfter Fredrik fram behovet av reformer på en marknad som präglas av höga priser på bostadsrätter och långa köer till hyresrätterna. En mer balanserad situation kan i princip åstadkommas på två sätt: vi kan nyttja det befintliga beståndet effektivare och vi kan tillföra fler bostäder.

-  Utöver ett hyresregleringssystem som minskar rörligheten i det befintliga beståndet brottas vi med skevheter i skattesystemet.  Beskattningen av hyresrätter kan ibland innebära att projekten inte blir av. En reformerad beskattning av hyresrätter är absolut nödvändig om vi vill få igång bostadsbyggandet på allvar, menar Fredrik Gamrell.

Antologin innehåller även bidrag från bland andra Anders Lago, Förbundsordförande på HSB, Bengt Hansson, analytiker på Boverket, Lotta Jaensson, bostadspolitisk expert på Riksbyggen, Dag Klerfelt, fristående rådgivare, finansman och entreprenör och Emma Jonsteg, vd för Utopia Arkitekter.

Redaktörerna för antologin är Sophia Mattsson-Linnala, enhetschef för Ekonomi och finans på SABO, Lennart Weiss, kommersiell direktör på Veidekke, Hans Lind, professor i fastighetsekonomi vid KTH och Håkan A Bengtsson, VD för Arenagruppen.

Här hittar du mer information om boksläppet. Är du intresserad av att köpa boken kan du beställa den hos Premissförlag.

För mer information kontakta:

Fredrik Gamrell, CFO, Einar Mattsson AB, 08-586 264 17 eller fredrik.gamrell@einarmattsson.se

• beskattning hyresrätter
  • hyresreglering