Kevius (M) gör avtryck i Sveriges största passivhus

Einar Mattsson hade under onsdagen en första gjutning för fastigheten Gladan 2 och 8 vid Warfvinges väg/Kellgrensgatan på Kungsholmen. På plats fanns politiker, tjänstemän, grannar och medarbetare från Einar Mattsson-koncernen.

I samband med gjutningen satte stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M) sina handavtryck i betongen. Avtrycken byggs sedan in i husen.

-  Nordvästra Kungsholmen har utvecklats till en ny levande stadsdel. Gladan som är ett stort passivhus med många bostäder kommer att bidra med ännu en dimension till området, säger Regina Kevius, stadsbyggnadsborgarråd (M).

-  Med sina 187 lägenheterna kommer Gladan 2 och 8 bli Sveriges största passivhus.  Målet för Einar Mattsson är att totalt färdigställa 300 lägenheter per år med jämn fördelning mellan hyres- och bostadsrätter. Med fler energisnåla bostäder utvecklar vi också innehållet i det vi levererar, säger Per Jutner, Vd för Einar Mattsson Projekt AB.

Fakta om  Gladan 2 och 8:

• Passivhus med en projekterad energiåtgång om 45 kwh/m2.
  • 187 lägenheter, 2:or till 6:or.
  • Alla lägenheter har balkong.
  • En förskola som kommer kunna inrymma 72 barn.
  • Garage i huset.
  • Centralt läge på Kungsholmen, nära till tunnelbana.
  • Inflyttning påbörjas i slutet av 2014.

Om Einar Mattsson Projekt AB

Einar Mattsson Projekt AB arbetar med att genomföra bostadsprojekt i Storstockholm där råmark eller projektfastigheter förvärvas och utvecklas till efterfrågade bostäder. Bolaget har som mål att färdigställa 300 lägenheter per år, varav 150 hyresrätter. Einar Mattsson Projekt AB är en del av Einar Mattsson-koncernen som har varit verksam på Stockholms bygg- och fastighetsmarknad sedan 1935. De andra verksamheterna i koncernen utgörs av fastigheter, förvaltnings- och byggtjänster samt övriga investeringar.