Leonie Dahlströms konstverk “Formsteg–Framsteg”

​Konstfacks-elev vann skulpturtävling i Einar Mattssons kvarter Skulpturparken

Leonie Dahlströms konstverk “Formsteg–Framsteg” vann tävlingen där Konstfacks-elever fick lämna in skulpturförslag för att förgylla bostadskvarteret Skulpturparken i Sköndal i södra Stockholm.

Einar Mattsson är inte bara Stockholms största privata fastighetsägare utan också en engagerad fastighetsägare som ser utsmyckandet av samtidskonst som en naturlig och viktig del av sin bostads- och stadsutveckling. Konsten kan inspirera betraktaren till att reflektera, ta ut en riktning och skänka en stunds njutning för våra sinnen.

Det vinnande konstverket
Konstverket “Formsteg–Framsteg” är reproduktioner av trappstegen i Skulpturparkens hus och kommer placeras mellan projektets båda huskroppar. Skulpturen symboliserar livet och dess olika steg och faser, ett koncept Leonie utvecklade vidare i sitt tävlingsbidrag:

— Sköndal är i förändring, så även människorna som kommer att bosätta sig där. De har precis som platsen tagit ett steg i en ny riktning. Trappan är en symbol för livet, om olika steg och faser, att komma uppåt och framåt. Att ta steg runt bland skulpturerna uppmärksammar de vardagliga stegen vi tar, samtidigt som det talar om steg som genererar såväl utveckling som bakslag, säger Leonie Dahlström.

Konstverket beräknas stå färdigt på plats i Sköndal i augusti 2020.

Leonies verk blir ett värdefullt tillskott till Skulpturparken och vi ser fram emot att se konstverket i sin helhet när det installerats på plats i Sköndal, säger Rickard Burman, projektutvecklare Einar Mattsson Projekt AB.

Bilden: Delägare Anders Ränk, Einar Mattsson, och Konstfackselev Leonie Dahlström.

Tävlingen
Tävlingen genomfördes 2019 för studenter på Konstfack. En jury bestående av Anders Ränk, delägare Einar Mattsson, Rickard Burman, projektutvecklare Einar Mattsson Projekt, och Maja Claesson, arkitekt från Varg Arkitekter, utsåg vinnaren med motiveringen:

”Konstverket Formsteg-Framsteg har en konceptuellt stark koppling till livets olika skeden och knyter väldigt väl an till sin omgivning. Trappstegen öppnar upp för intryck och tolkningar och juryn är överens om att detta konstverk kommer bli ett fantastiskt inslag i Skulpturparken. Att verket också är anpassningsbart och tillgängligt gör det till en vinnare.”

Taggar

Einar Mattsson-koncernen har varit verksam på Stockholms fastighetsmarknad sedan 1935. De andra verksamheterna i koncernen utgörs av projektutveckling, fastighetsförvaltning, bygg och övriga investeringar.Läs mer om oss på  www.einarmattsson.se och Facebook