Pressinbjudan: ​Hjulsta får sin första muralmålning

På torsdag inviger kulturborgarrådet Jonas Naddebo (C) målningen vid Hjulsta torg. Anders Ränk, en av Einar Mattssons ägare samt Stefan Hagdahl, chef Stockholm konst, och konstnären Mari Rantanen finns också på plats för att bidra till invigningen.

Målningen är inspirerad av vad ungdomar på ungdomsgården “Hjuset “tycker är spännande, viktigt och vackert i Hjulsta. Många passerar Hjulsta Torg varje dag och nyfikna har den senaste veckan tittat förbi för att se konstverket växa fram på väggen.

– Jag hoppas att målningen ska bidra till nya samtal där fler människors åsikter kan få rymmas, säger Ylva Forslund, områdesförvaltare i Hjulsta.

Muralmålningen är ett samarbetsprojekt mellan Stockholm konst och Einar Mattsson.

Varmt välkomna!

Dag: Torsdag 13 juni
Tid: Klockan 18.00–19.00
Plats: Hjulsta Backar 17, Hjulsta

Närmaste tunnelbanestation är Hjulsta, dit man tar sig med den blå linjen.

Om konstnären
Mari Rantanen är född och uppvuxen i Finland. Hon utbildades vid Finska Konstakademien i Helsingfors 1975–1979 och vid Pratt Institute i New York. Hon var professor i måleri vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 1996–2005. Rantanen har haft flera utställningar i Europa och USA.

I sina offentliga uppdrag utgår Mari Rantanen från platsens karaktär. Hennes verk förvandlas till landmärken, och de är samtidigt är öppna för tolkningar. Motivet till muralmålningen i Hjulsta togs fram med hänsyn till omgivningens 1960-talskänsla.

• anders ränk
  • utsmyckning
  • konst
  • hjulsta
  • muralmålning
  • social hållbarhet
  • boendemiljö

Om Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB

Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB är koncernens förvaltningstjänstebolag som förvaltar cirka 15 600 bostäder till ett värde om 58 miljarder kronor. Bolaget förvaltar såväl Einar Mattssons 5 600 egna bostäder som bostäder för andra fastighetsägare med målet att ständigt utveckla fastighetsvärden för sina kunder De andra verksamheterna i koncernen utgörs av fastigheter, byggproduktion, projekt och övriga investeringar.

Läs mer om oss på www.einarmattsson.se och Facebook