EJOT borrande byggplåtskruv till GF-hallen i Södertälje

Södertälje kommun har som strategi att vara den kommun som ger barn och ungdomar bäst förutsättningar att idrotta under uppväxten. GF-hallen, Gymnastik och Friidrottshallen, är en viktig del i denna satsning och byggs alldeles intill den befintliga Täljehallen. För nästan exakt ett år sedan togs första spadtaget och hallen förväntas stå klar redan nu till hösten 2019.

Hallen kommer vara utrustad med löpar- och sprintbanor, plats för kula, diskus, längd, höjd och spjut. Takhöjden är högre än i liknande i anläggningar för att ge plats till den rytmiska gymnastiken. Många föreningar är inblandade i processen och bidragit med åsikter och önskemål för att göra hallen så anpassad för friidrott och gymnastik som möjligt.

Det är dock inte bara insidan som är imponerande. Fasaden består till stor del av rosttrögt stål, även kallat cortenstål. Stålet har två utmärkande egenskaper, dessa är korrosionsmotsånd och draghållfasthet, vilket speglar namnet. För LW AB som monterade dessa föll valet på EJOT som leverantör av infästningar, men innan vi tillsammans kunde säkra valet av infästning för fasadplåtarna genomförde vi utdragstester i vårt labb i Örebro.

Utdragstesterna görs för att kontrollera att önskad säkerhetsnivå uppnås samt att infästningen klarar den faktiska belastningen med god marginal. Detta kontrolleras genom att göra tester på aktuell infästning och applikation. Att välja rätt produkt för ändamålet är dessutom kostnadseffektivt och i många fall tidsbesparande då en mer kostsam produkt kan vara föreskriven än nödvändigt.

”Att montera med EJOT skruv är betydligt enklare och mer tideffektivt än att använda exempelvis nit. Sen är det ett plus i kanten att man alltid kan ringa Hagelin när man har funderingar” säger Mikael Pettersson, platschef på LW AB.

När tester genomförts föll valet på JF3 och JT3 i 5,5x25 och 5,5x35. EJOT JT3 med borrspets användes för att montera plåtarna i cortenstål medan lackad JF3 användes för att montera hattprofiler och fasadplåt.

”Vi har en långvarig relation där vi är vana vid att lösa problem ihop. Har du problem så finns jag där, samma med nya produkter. Om vi har fått in en ny produkt i vårt sortiment som jag vet att kunden kan dra nytta av så finns jag där och presenterar den” tillägger Mikael Hagelin, säljare på EJOT.

LW AB har monterat under nio veckor totalt, vilket har förenklat leveranserna då vi valt att leverera hela beställningen innan monteringen började. Mikael Pettersson på LW AB har sedan kunnat komplettera ordern allt eftersom nya behov eller applikationer har dykt upp.

Byggnaden är dessutom certifierad enligt Green Building, vilket innebär att byggnaden använder 25% mindre energi än nybyggnadskraven i Boverkets Byggregler. Telge Fastigheter strävar dock efter att ligga på 30% lägre energiförbrukning.

Telge Fastigheter
Byggperiod: Q1 2018 – Q4 2019
Entreprenör: Fastec Sverige AB
Storlek: 6400 m2
Green Building-certifiering

CORTENSTÅL. Produkten levereras nytillverkad och är då mörkgrå stålfärg. Den rostiga ytan bildas långsam och det kan ta upp till tre år innan hela ytan är rostbelagd. Först då har fasaden utvecklat ett skydd mot korrosion. Man brukar säga att när rosttrögt stål har rostat färdigt, då har rostskyddet sin fulla kraft.

EJOT SUPER SAPHIR JT3. EJOT’s skruv JT3 är en självborrande självgängande skruv. Det innebär att skruven borrar sitt eget hål med en borrspets av härdat stål. Därefter gängar skruven en muttergänga i borrhålet som en gängtapp. Slutligen fäster skruven med gängstammen i rostfritt A2-stål fast i den borrade och gängade grundplåten. Skruven är med andra ord en bi-metallskruv där en spets av härdat kolstål är påsvetsad på en skruv som i övrigt är tillverkad i rostfritt A2-stål.

• Vetenskap, allmänt

Camilla Karlsson