Keramiska objekt tolkar livets utveckling i konstutställning på vårdcentral

Morula, blastula, gastrula är namn på olika stadier i utvecklingen till en levande individ.

Uppsalakonstnären Annica Danielsson Almén ställer ut keramiska objekt på vårdcentralen Ekeby Hälsocenter i Uppsala. Utställningen heter FJÄRILSEFFEKTEN - en utställning om livets början, och andra småsaker… Den består av 16 keramiska konstverk i stengods och rakubränd. Bland dessa finns urdjuret som kan ses som ett första utkast till liv.

- Små händelser som i förlängningen ger stora dramatiska förändringar. Är det så livet fungerar? Utställningen Fjärilseffekten handlar om mönster som förändras, om små celler som växer till, säger Annica Danielsson Almén.

- Genom våra konstutställningar lyfter vi fram de kreativa processernas betydelse för människans utveckling och välmående, säger Mats Brolin, verksamhetschef på Ekeby Hälsocenter.

Ekeby Hälsocenter öppnade i november 2011 och har sedan start även drivit ett konstgalleri. Denna utställning är den tredje i ordningen. Utställningarna arrangeras i samarbete med Upplands KRO förening och Uppsala Konstnärsklubb.

- Att en vårdcentral har ett galleri är jättebra. När man väntar på att få träffa doktorn, så kan man se på konst. Konst nära människor helt enkelt, säger Kajsa Haglund som är ordförande i Upplands KRO förening.

Annica Danielsson Almén är utbildad på Konstfack. Hon jobbar med keramik, glas och betong, och har gjort ett flertal offentliga utsmyckningar som glasfönster i Stiftets Hus Uppsala, kyrkfönster i Örbyhus kyrka, betong-reliefer i Järnvägsesplanaden i Tierp och mosaiker på husgavlar i Gottsunda. Annica Danielsson Almén är medlem i konstnärsgruppen K-5 och i Kaleido Konsthantverk, samt i Atelje Fria händer på Ekeby bruk.

Vernissage lördagen den 14 april kl 11.00 - 16.00. Därefter är galleriet öppet då vårdcentralen är öppen, vardagar kl 08.00 - 17.00. Utställningen pågår 14 april till 25 maj.

Kajsa Haglund, kajsa.haglund@telia.com, tel 073-552 26 30.

Annica Danielsson Almén, annica_almen@hotmail.com, 0737-30 07 63.

Upplands KRO förening, www.krouppland.se.

Uppsala Konstnärsklubb, www.uppsalakonstnarsklubb.se.