Vårdcentral säljer löpträning

Vill du få bättre kondition? Gå till vårdcentralen! Det är inte längre bara sjuka som kan gå till vårdcentralen i Uppsala. Nu kan du kan nu köpa ett motionspaket och en hälsobedöming från Uppsalas nya vårdcentral Ekeby Hälsocenter.

- Att motionera är viktigt för att förebygga ohälsa, därför erbjuder vi våra kunder även friskvård i form av träningspaket, säger Mats Brolin, vd för Ekeby Hälsocenter.

Vår livsstil beräknas stå för runt 20 procent av samhällets kostnader för sjukvård. Därför har Socialstyrelsen tagit fram nya riktlinjer för sjukvården för att minska samhällets kostnader för livsstilsbaserade sjukdomar.

- Sen starten har vår verksamhet inte bara omfattat att lindra och bota, utan även att förebygga sjukdom. Det innebär att vi pratar med våra kunder om kost, motion, alkohol och tobak. Nu tar vi ett steg till genom att även erbjuda motionspaket, säger Mats Brolin.

Träningspaketet omfattar tolv träningspass. Motionärerna delas in i fyra nivåer, från nybörjare till de som klarar att springa en mil på under 50 minuter. En hälsobedöming med konditionstest ingår i paketet. De som önskar kan följa upp träningen med ytterligare en konditionstest för att se utfallet.

- Som läkare möter jag dagligen många personer som skulle kunna förbättra sin hälsa genom att börja motionera. För mig är det här ett viktigt steg mot en bättre folkhälsa, säger Louise Diös som är allmänläkare på Ekeby Hälsocenter.

Träningspaketet genomförs i samarbete med Löpsteget i Uppsala.

- Vår träningsfilosofi bygger på variation, kontinuitet och att ha roligt tillsammans. Genom att variera din löpträning kommer du att bli en bättre och gladare löpare. Ha tålamod. Det är inte det enskilda passet som avgör utan helheten, säger Nils Öström från Löpsteget.

Ohälsosamma levnadsvanor skapar ohälsa och kostar samhället stora summor, så det är viktigt att vårdcentralerna arbetar förebyggande. Ekeby Hälsocenter är en bra förebild, säger Caroline Eklund som är hälsoplanerare på Landstinget i Uppsala.

Ekeby Hälsocenter öppnade sin verksamhet den 15 november och arbetar från start med hälsofrämjande metoder. Arbetsgruppen som består av bland annat allmänläkare, sjuksköterskor, dietist, kurator, psykoterapeut och sjukgymnast formar ett hälsoteam som samarbetar för att på ett effektivt sätt ge patienterna den hjälp som behövs. Motiverande samtal är en metod som används i rådgivningsarbetet. Långsiktigt arbete med uppföljning är en viktig del som läkare, sjukgymnast, dietist, kurator och psykoterapeut hjälper till med. Andra komponenter är stresshantering, rökavvänjning och viktminskning.

- Enligt vårt avtal med Landstinget i Uppsala län ska vi bedriva en hälsoinriktad hälso- och sjukvård med fokus på levnadsvanor och psykisk ohälsa. Vi har tagit detta på allvar, säger Mats Brolin.

Kontaktuppgifter:

Mats Brolin, verkställande direktör på Ekeby Hälsocenter, tel 018 611 08 04,

mats.brolin@ekebyhalsocenter.se

Louise Diös, allmänläkare, tel 018 611 08 12, louise.dios@ekebyhalsocenter.se

Nils Öström, Löpsteget i Uppsala, tel 076 948 18 19, nils.ostrom@najden.se

Caroline Eklund, hälsoplanerare på Landstinget i Uppsala Län, tel 073 81 64 668,

caroline.eklund@privat.lul.se