Jacob Palmstiernas pris till Åke Ortmark och Magnus Henrekson

Författaren Åke Ortmark och professorn Magnus Henrekson har tilldelats Jacob Palmstiernas pris på vardera 100 000 kronor ”för betydande insatser inom området ekonomisk folkbildning”.

Åke Ortmark tilldelas priset för 2012 för att under flera decennier i TV och i ett rikt författarskap spelat rollen som förnyare av den journalistiska metoden med särskild tonvikt på att analysera, avslöja och förklara den politiska och ekonomiska maktens strukturer på ett sakligt sätt. Ortmark har senast väckt stort gensvar för sin memoarbok ”Makten och sanningen”.

Magnus Henrekson får priset för 2013 för att han inom ramen för ”Institutet för Näringslivsforskning” i debattartiklar, böcker och andra publika sammanhang förmedlat viktiga bidrag till allmänhetens kunskap om vetenskapligt grundade bakgrundsfakta i centrala samhällsfrågor med ekonomiskt fokus. Magnus Henrekson är VD för IFN, Institutet för Näringslivsforskning, och var t o m 2009 innehavare av Jacob Wallenbergs forskningsprofessur vid Handelshögskolan i Stockholm.

Jacob Palmstiernas stiftelse för stöd åt ekonomisk forskning och folkbildning har sedan 2009 förvaltat medel i en fond med ursprung i överskottet från inkomsterna från hans två böcker ”Jacobs stege” och ”Egendomspraktikan”. Stödet har bestått av ett pris som utdelats sedan 2010. Tidigare pristagare är Klas Eklund och Sven-Ivan Sundquist. Med ovan annonserade priser som utdelas vardera ett för 2012 och 2013 har fonden planenligt tömt sitt tillgodohavande. I juryn har Jacob Palmstierna (ordförande), Bertil Ekerlid och Bertil Torekull ingått. För mer information, kontakta Bertil Ekerlid 070-696 1057, bertil.ekerlid@ekerlids.com