Ny bok: Från Högfors till Maramö - politik reformer och värderingar i Alliansens Sverige

Politiken har "mittifierats", samtidigt som mitten i svensk politik i dag  ligger långt mer till höger efter Alliansens åtta år vid regeringsmakten. Det är en av  slutsatserna i boken Från Högfors till Maramö - politik, reformer och värderingar i Alliansens Sverige (Ekerlids Förlag) av Claes Arvidsson. Sverige har blivit borgerligare.

2014 söker Alliansen väljarnas stöd för en tredje mandatperiod. Hur har Sverige förändrats under alliansregeringens åtta år vid makten? I  boken  gör Claes Arvidsson – mångårig ledarskribent i Svenska Dagbladet – den första bredare analysen av Alliansens politik. Här diskuteras även framgångsrecept och reformstrategier.

I Arvidssons granskning står tre centrala reformområden i fokus: jobbpolitiken, välfärden och statens kärnuppgifter. Vad ville man göra och hur ser bokslutet ut?

Det har varit en tid av reformer men det har också hänt något på den politiska scenen. Partipolitiken präglas allt mer av trängsel i mitten. Skolan är exempel på hur S kopierar Alliansen och vice versa. Arvidsson visar dock att ideologierna inte är döda. Även i det som har kallats Schlingmannsamhället är inte allt yta. Politik har innehåll.

Slutsatsen är att det som numera definierar mitten i svensk politik är långt mer höger än tidigare, till exempel i fråga om inkomstskatter, Rut och vinst i välfärden. En annan slutsats är att viktiga inslag i Alliansens politik, som valfrihet, har blivit svensk vardag. Detta har skapat ett motvilligt politiskt samförstånd kring bärande delar av de borgerliga reformerna. Sverige har förändrats – och det oavsett utgången av riksdagsvalet 2014.

För beställning av recensionsex, maila bertil.ekerlid@ekerlids.com tel 070-696 1057

För kontakt med författaren, ring 0734- 06 06 60