Ny bok: HQGATE - den okända dramatiken bakom Sveriges mest uppmärksammade bankkrasch

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2016 09:30 CEST

Det var fel av Finansinspektionen att stänga HQ Bank. Beslutet vilade på felaktiga grunder. Det säger Jenny Hedelin och Christen Ager-Hanssen som i dag släpper boken HQGATE – den okända dramatiken bakom Sveriges mest uppmärksammade bankkrasch.

Mats Qviberg, tidigare ordförande i moderbolaget HQ AB, och flera andra ledande befattningshavare i banken samt bolagets revisor friades helt från brott i tingsrättens dom i juni i år. Jenny Hedelin bevakade alla 29 rättegångsdagar.

-Enligt domen följde banken gällande redovisningsregler, HQ:s tradingportfölj var därmed inte felvärderad enligt gällande regelverk.

Boken ger en helt annan bild av händelseförloppet än vad som skildrats tidigare under sex år i media och böcker. Författarna visar också på det tvivelaktiga samarbete som funnits mellan Finansinspektionen, Ekobrottsmyndigheten och HQ AB, som efter kraschen stämt Mats Qviberg med flera på mer än fyra miljarder kronor.

I boken redovisas bandupptagningar mellan åklagaren och företrädare för processbolaget HQ AB där de uttalar sig förklenande om nämndemännen i tingsrätten och där åklagarna lämnar ut material till HQ AB under tiden som förundersökningen pågår och som borde vara sekretessbelagt.

Författarna redovisar också e-mailkonversation mellan dessa parter och Finansinspektionen och många andra bandupptagningar från personer som på olika sätt har särintressen i historien om HQ.

-Myndigheter och media har genom sitt agerande skadat oskyldiga medan de aktörer som orsakade bankens förluster går fria, säger författarna.

HQGATE är en berättelse om inkompetens, myndighetsmissbruk och mygel på samhällets högsta nivå. Den brutala, osminkade sanningen om människor, opportunism, populism och personliga tragedier där nära vänner sviker när det stormar som värst.

Källmaterial till boken, inklusive bandupptagningar, finns på sajten hqgatestory.com

Jenny Hedelin är journalist på Dagens Industri, tjänstledig sedan 2015.

Christen Ager-Hanssen är en norsk affärsman. Han har haft ansvaret för Mats Qvibergs försvarsstrategi i HQ:s brottmål och det kommande civilmålet där HQ AB stämt Mats Qviberg med flera på mer än fyra miljarder kronor.

Vid beställning av recensionsex, maila bertil.ekerlid@ekerlids.com tel 070-696 1057

För kontakt med Jenny Hedelin, ring 070 840 54 81.

För kontakt med Christen Ager-Hanssen ring +47 472 34 006

Kommentarer (0)